Press "Enter" to skip to content

ده سؤالی که هنگام عکاسی باید از خودتان بپرسید!

0

گردآوری: پریسا دهقانی

زمانی‌که دوربین را برمی‌دارید تا عکاسی کنید چه چیزهایی در ذهنتان می‌گذرد؟ آیا از قبل در این زمینه فکر می‌کنید یا فقط می‌خواهید در لحظه عکاسی کنید؟
بااین‌حال، اگر عادت کنید هنگام عکاسی برخی سؤالات را از خود بپرسید و به آن‌ها پاسخ دهید،‌ سطح عکاسی خودتان را ارتقا خواهید داد. در این مقاله ده سؤال مطرح می‌شود که درحالی‌که فریم عکس‌تان را می‌بندید باید آن‌ها را از خودتان بپرسید.

ترجمه اختصاصی صنعت عکاسی


 

۱- عکس من چه داستانی را قرار است بیان کند؟

این سؤال مهم، کمک می‌کند تا بتوانید در زمینه‌ی ترکیب‌بندی، قاب‌بندی،‌ نوردهی و مواردی از این دست تصمیم بگیرید. در اصل شما با طرح این سؤال از خودتان می‌پرسید که چرا دارید این عکس را می‌گیرید؟ هدف از ثبت این عکس چیست و چه مفهومی را می‌خواهید منتقل کنید؟ آیا صرفاً ثبت یک لحظه است؟‌ آیا می‌خواهید احساس را در آن لحظه ثبت کنید؟ آیا احتمالاً تصویری است که قرار است آن‌را به کسی بدهید؟ آیا عکسی از یک سری و مجموعه است یا فقط قرار است لحظه‌ای را به یادگار ثبت کنید؟ و مواردی از این دست.

2- نقطه‌ی کانونی بصری عکسی که می‌خواهید بگیرید کدام است؟

چه چیزی در تصویری که می‌گیرید چشم بیننده را به خود جذب می‌کند؟ هنگامی‌که شما این نقطه‌ی کانونی را شناسایی کنید، می‌توانید در مورد جای آن در فریم فکر کنید(به‌عنوان مثال، قانون یک‌سوم را درنظر بگیرید).

 

۳- کدام نقاط کانونی با هم در رقابت هستند؟

هنگامی که مشخص کردید که می‌خواهید چشمان بیننده را به چه چیزی جذب کنید و آن‌را درون کادر جای دادید، دوباره در کادر چشم بگردانید و ببینید آیا نقاط کانونی دیگری وجود دارند که بخواهند در رقابت با نقطه‌ی کانونی شما باشند و آیا این نقاط باید باقی بمانند یا حذف شوند؟ نقاط کانونی ثانویه می‌توانند عمق را به عکس اضافه کنند و هم‌چنین می‌توانند گیج‌کننده باشند و ممکن است نیاز باشد تا موقعیت خودتان را تغییر دهید و فاصله‌ی کانونی یا عمق میدان را مجدداً تنظیم کنید تا نقاط کانونی ثانویه را بردارید یا حذف کنید. هم‌چنین درنظر داشته باشید که اگر تصویر شما بیش از یک نقطه‌ی کانونی دارد، ممکن است بخواهید دوبار از آن عکس بگیرید تا هربار با حفظ یک نقطه‌ی کانونی کار را ساده‌تر کنید.

 

۴- چه چیز‌ی در پس‌زمینه و پیش‌زمینه وجود دارد؟

یکی از رایج‌ترین قسمت‌هایی که در عکاسی باعث حواس‌پرتی مخاطب می‌شود، پس‌زمینه‌‌ی عکس است. به پشت سوژه دقت کنید تا بدانید چه چیزهای دیگری در تصویر وجود دارند، در مورد پیش‌زمینه هم همین‌طور. درنظر بگیرید که آیا می‌خواهید پس‌زمینه در فوکوس باشد یا زیبا باشد و یا تار باشد؟

۵- آیا به اندازه‌ی کافی نزدیک هستید؟

یک اشتباه رایج دیگر در عکاسی دیجیتال این است که سوژه‌ی شما در قاب، بسیار کوچک باشد. تصاویری که فریم را با سوژه می‌کنند بسیار پویاتر هستند و جزئیات بیشتری را از سوژه نشان می‌دهند. برای به‌دست آوردن این تأثیر، باید این امکان را داشته باشید که نزدیک‌تر به موضوع قرار بگیرید یا سوژه را به خودتان نزدیک‌تر کنید یا از فاصله‌ی کانونی طولانی‌تر استفاده کنید.

۶- منبع اصلی نورکدام است؟

همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که سوژه‌ی شما چگونه نور دریافت می‌کند. بدون نور، جزئیات و وضوح را در تصویر از دست می‌دهید و دوربین باید با کارهایی مانند افزایش ایزو و افزایش سرعت شاتر(که باعث تار شدن و ایجاد نویز در تصویر می‌شود) این کمبود را جبران کند. منبع اصلی نور را شناسایی کنید و ببینید آیا نور کافی وجود دارد؟ آیا نیاز به منابع نور مصنوعی مانند فلاش دارید؟ آیا نیاز است که دوربین را روی سه‌پایه ثابت کنید تا لرزش دوربین را متوقف کنید؟ و مواردی این چنینی.

 

۷- آیا کادر مستقیم و درست است؟(یعنی خطوط افقی و عمودی کادر در راستای خودشان قرار دارند؟)

شگفت‌انگیز است بدانید که عکس‌های خوبِ بسیاری فقط به خاطر مستقیم نبودن کادر و خارج شدن خطوط آن از راستای خود خراب شده‌اند که نتیجه‌ی آن خط افق شیب‌دار و افراد و ساختمان‌هایی هستند که در تصویر کج می‌افتند؛ پس همیشه به‌خاطر داشته باشید تا این موضوع را چک کنید.

۸- یک سوژه را از چه زوایا و پرسپکتیوهایی می‌توان ثبت کرد؟

اگر ۱۰ عکاس دیجیتال را در برابر یک صحنه قرار دهید، اکثر آن‌ها تصاویر مشابهی را ثبت می‌کنند؛ اما شما سعی کنید خودتان و استانداردها را به چالش بکشید؛ خلاقانه برخورد کنید؛ زوایا و پرسپکتیوهای جدیدی را کشف و عکاسی کنید.


۹- چگونه نحوه‌ی نگه داشتن دوربین، نتیجه‌ی عکس را تغییر می‌دهد؟

اغلب عکاسان عادت دارند که دوربین را به یک صورت نگه دارند(افقی/ عمودی یا منظره/ پرتره). خوب است که بر یک روش ترجیح داشته باشید اما به خاطر داشته باشید که تغییر فرمت می‌تواند به‌طور چشم‌گیری تأثیر تصویر را تغییر دهد. فراموش نکنید که شما می‌توانید برای رسیدن به یک نتیجه‌ی مؤثر، دوربین را در زاویه‌ هم نگه دارید.


۱۰- چشم بیننده چگونه به روی تصویر می‌چرخد؟

این موضوع به نقاط کانونی مربوط می‌شود اما حقیقت این است که هنگامی‌که مخاطب به یک عکس ثابت نگاه می‌کند، چشمانش در حین نگاه کردن به تصویر ثابت باقی نمی‌ماند. افراد تمایل دارند که خطوط را دنبال کنند و به‌سمت اشکال و رنگ‌ها جذب می‌شوند؛ بنابراین درنظرگرفتن تمام این المان‌ها و نشانه‌های بصری می‌تواند به‌طرز قابل‌توجهی به ارتقای تصاویر شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *