Press "Enter" to skip to content

🌀♻️آیا سرنوشت را میتوان از سر، نوشت؟

0

🖋عبارت مشهور و رایجی است که میگوید:
مراقب افکارت باش چون منجر به رفتارت میگردد، مراقب رفتارت باش،‌ چون برایت عادت میگردد،‌ مراقب عادت هایت باش چون تبدید به شخصیت ات میشود و مراقب شخصیت ات باش، چون مسیر سرنوشتت را رقم خواهد زد.
پس مسیر سرنوشت اینگونه خواهد بود:
افکار> رفتار> عادت > شخصیت > سرنوشت
و تغییر در مسیر سرنوشت، بدون تغییر در افکار و رفتار، غیر ممکن است.
سر منشاء موثرترین افکار، از ناخودآگاه برمیخیزد و ناخودآگاه، انباشتی از دستورالعمل هایی است که عمدتا”  آموزه های دوران کودکی است که توسط والدین، مدرسه و رسانه، به ذهن وارد شده و به قول اریک برن، چون “پیش نویسی” قوی، مسیر زندگی ما را رقم میزند.
بخشی از این پیش نویس ها، برنامه های قوی نرم افزاری هستند که حتی اگر در زمان نصب، کاربرد و کارکردی داشته اند، در حال حاضر و در زندگی فعلی، نه تنها موثر نیستند بلکه چون بدافزاری مخرب عمل میکنند.
زندگی، بدون تغییر موثر و آگاهانه بر افکار و رفتار، همچون سوار شدن بر قطاری است که مبداء و مقصدش معلوم است و بخش بزرگی از این مسیر، تکرار مسیرهای رفته شده توسط والدین و لاجرم تکرار سرنوشت آنهاست.
برای بیرون رفتن از اینرسی این وسواس تکرار، نیاز به یک نیروی گریز از مرکز قوی است تا بتوانیم خود را از این پیش نویس ها آزاد کنیم و برای این کار، لازم است روندی فعال از تصمیم گیری های مجدد به کار گرفته شود که لازمه ی آن، تغییرات جدی در افکار و رفتار است.
بر همین سیاق، بدون تغییر در آموزه های دوران کودکی، تغییر جدی در سیستم آموزش و پرورش و برنامه های رسانه های فراگیر، نمیتوان امیدی به تغییر عادات رفتاری و شخصیت یک جامعه داشت و تکرار تاریخ برای اهالی یک جغرافیا که نتیجه مستقیم تکرار پیش نویس های فرهنگی آنهاست منجر به سرنوشتی تکراری برای ایشان خواهد شد.

در این میان، نسل جدید با برخورداری از دسترسی به فضای مجازی و با بهره وری بر تسلط بر زبان انگلیسی، در حال تغییر جدی در افکار و رفتار های فردی و اجتماعی است و این یعنی برون رفت یک ملت از سرنوشتی تکراری که البته چون بی برنامه، مغشوش و ناهماهنگ است، الزاما سرنوشت بهتری را رقم نخواهد زد.
برای اینکه به قول اریک برن، “نمایش را تمام کنیم و نمایش بهتری بر روی صحنه (زندگی) بیاوریم” ،‌ نیاز به برنامه های آموزشی آپدیت شده (به روز رسانی شده ) و هدفمند و مهارت های زندگی منطبق بر حقایق امروزین جهان داریم.
در این صورت شاید بتوان سرنوشت را از سر، نوشت و شاید این بار کمی بهتر نوشت!

🌀رشت.#دکتر_حمید_اخوین.۱۴۰۲/۹/۱۴🌀

#سرنوشت
#اریک_برن
#پیش_نویس

Https://Telegram.me/HypnoseChannel
Insta: Instagram.com/Hamid_akhavein

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *