Press "Enter" to skip to content

زندگی‌نامه و فعالیت هنری نورمحمد دُرپور

0

محقق و مترجم: بانو قهرماني

نورمحمد دُرپور (۱۳۱۰- ۲۸ اسفند ۱۳۹۳، تربت جام) خواننده ایرانی و از بزرگان آواز خطه خراسان بود. استاد درپور در روستای «سرخ سرا» از توابع «باخرز» منطقه تربت جام و روستای یادگار، دیده به جهان گشود. او آموزش دوتار و روایت‌های حماسی و تغزلی موسیقی منطقه خراسان را نزد استادان نامی منطقه فرا گرفت و پس از آن زندگی خود را وقف موسیقی عرفانی خراسان نمود.

از روستای «یادگار» تا قاره اروپا

در سال ۱۳۱۰ در روستای سرخسرا از توابع شهرستان تایباد به دنیا آمد و از همان کودکی و سن ۵ سالگی به خوانندگی علاقمند شد.
استاد در همان کودکی در مراسم ذکر شرکت می کرد و با توجه به اینکه سن کمی داشت به معنی و مفهوم عرفانی اشعار که در مراسم ذکر خوانده می شد علاقه نشان می داد.
در محضر اساتیدی همچون جهانگیر خان صبوری، ملا دادخدا کبودانی، مرتضی پری، عبدالحمید رسولی به طور مستقیم و غیر مستقیم آموزش لحن دید.
استاد در سن ۱۸ سالگی به تربت جام مهاجرت کرد و در روستای قاسم آباد ساکن شد و از روستای قاسم آباد به روستای یادگار به دلیل اینکه اقوام در آنجا بوده اند کوچ کرد.
خانم فوزیه مجد در سال ۵۲ به روستای یادگار آمد و در آنجا کاری تحقیقاتی در رابطه با موسیقی انجام داد و درهمان سال نخستین اجرای استاد با دوتار نوازی استاد نظرمحمد سلیمانی در تهران شکل گرفت.
استاد پس از پیروزی انقلاب و در سال ۶۰ در تالار رودکی به اجرای موسیقی عرفانی پرداخت. در جشنواره ها و برنامه های مختلفی همچون جشنواره بین المللی فجر، هفته وحدت، مراسم ایرانگردی و برنامه های مختلف تلویزیونی حضور داشت و مقام های مختلفی را کسب کرد.
در سال ۷۷ جزو بیست نفر اول موسیقی ایران انتخاب شد و از سوی وزیر وقت ۱۰ سکه بهار آزادی و لوح تقدیر دریافت کرد.
در سال ۸۱ با همکاری آقای محمد رضا درویشی در برنامه موسیقی مقدس برلین اجرای برنامه داشت و همچنین به مدت ۹ روز در کشور هلند به مناسبت بزرگداشت شاه نعمت الله ولی و در سال ۲۰۰۸ در شهر لس آنجلس آمریکا به مناسبت بزرگداشت مولانا جلاالدین اجرای برنامه داشت که با استقبال مردم روبرو شد. در کشور تاجیکستان نیز مهر ماه هر سال مراسم فلک خوانی برگزار می شد و موسیقی خراسان نزدیکترین موسیقی به فلک خوانی در تاجیکستان است که استاد درپور به مدت ۱۲ روز در این مراسم به طور مستمر به اجرای برنامه می پرداخت.

وی در پاییز ۱۳۹۳، به دلیل درمان توده سرطان روده بزرگ خود، در بیمارستان بستری شد و در حین شیمی درمانی، دچار عارضه قلبی و مغزی شد و در نهایت، در آخرین روزهای سال ۱۳۹۳ در روستای یادگار تربت جام چراغ زندگیش خاموش شد.

از استاد درپور، هفت فرزند شامل ۲ دختر و ۵ پسر به یادگار مانده است که چهار پسر استاد به کار موسیقی مشغول هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *