Press "Enter" to skip to content

معجزه کلام مادر در تقویت نقاط ضعف کودک

0

 

زمانی که توماس ادیسون مخترع آمریکایی به جرم کودن بودن از مدرسه اخراج شد، کسی باور نمی‎کرد در آینده او برترین مخترع جهان با بیش از هزار اختراع باشد. زمانی که دلیل موفقیتش را پرسیدند او مادرش را دلیل موفقیتش معرفی کرد

کلام مادر به تنهایی برای فرزندانشان معجزه‎آساست و اگر آغشته به
مهر و امید باشد، قطعا کودکی بی‎استعداد نخواهد ماند. اما برخی مادران نقاط_ضعف_کودک خود را سلاحی می‎کنند تا سر فرصت و برای ساکت کردن، ادب کردن و یا شوخی با او به کار ببرند.

کودک شما نگاهش به دهان شماست. او همانی می‎شود که شما می‎گویید؛ پس هرگز بی‎محابا هر آنچه به ذهنتان می‎رسد را نثار او نکنید.

نکات زیر به شما کمک می کند نقاط ضعف کودکتان را تبدیل به قوت نمایید:
• در جمع از کودک خود تعریف کنید.
اگر کودک شما در کاری یا یادگیری مسئله‎ای ضعف دارد،‎ قطعا در مسائلی هم قوت دارد. تا می‎توانید نقاط قوتش را برجسته و در جمع مطرح کنید. اجازه دهید او این توجه شما را ببیند و درک کند شما برایش ارزش قائلید.

• نقاط ضعف او را به رویش نیاورید.
ضعف‎های او را مدام نام نبرید و از جملاتی مانند: «تو بلد نیستی، تو نمی‎تونی، تو نمی‎فهمی و…» استفاده نکنید.

• القا کنید ضعفی ندارد.
اگر می‎گوید: «این کار را بلد نیستم» بگویید: «بلدی، اما به تلاش بیشتری نیاز داری.» به او القا کنید هر کاری را می‎توان با تلاش انجام داد. نگران اغراق موضوع نباشید، بزرگ‎تر که شد با رشد منطق در ذهنش تخیل و واقعیت را تشخیص می‎دهد، اما وظیفه شما در حال حاضر این است که او را به سمت انجام هر کاری البته درست و صحیح سوق دهید.

• نقاط ضعفش را بیابید.
نقاط ضعفش را بیابید و درصدد رفع آنها برآیید. فقط به کلام و القا لفظی بسنده نکنید. به او کمک کنید تا خودش را بشناسد و راه حل مشکلش را پیدا کند.

• مسئولیت او را متعادل کنید.
تا در کاری مهارت لازم را کسب نکرده، سنگینی آن کار را به دوشش نگذارید. اعتماد_به_نفس او با این کار تنزل می‎یابد. در کاری هم که اعتماد به نفس نباشد، موفقیت حاصل نخواهد شد.

• او را با دیگران مقایسه نکنید.
مقایسه_کودک خود با دیگر بچه‎ها یک نوع شکنجه روحی برای کودکان محسوب می‎شود، مخصوصا اگر قیاس در حوزه مسائلی باشد که کودک شما در آن ضعف دارد. بنابراین ناخودآگاه شکنجه‎گر کودک خود نشوید.

و در آخر اینکه با رفاقت و صمیمیت به کودک خود کمک کنید در کاری که ذکاوت، استعداد و قدرتش را دارد، قدم برداشته و فعالیت کند. همه نباید دکتر یا مهندس شوند. اجازه دهید همانی شود که می‎تواند، نه آن کسی که شما می‎خواهید. در توانایی‎هایش مشوق و در ضعف‎هایش یاری دهنده او باشید و مراقب باشید با دلسوزی مادرانه، اما ظاهری تند، همان توانایی‎هایی را هم که دارد از دست ندهد.

اشتراک از: بانو قهرماني

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *