Press "Enter" to skip to content

معرفي کتاب قدرت عادت

0

 

پریسا گندمانی

«قدرت عادت» نام کتابی است که توسط چارلز داهیگ در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. نام کامل آن «قدرت عادت؛ چرایی کارهایی که انجام می‌دهیم، در زندگی و کسب و کار» است. این کتاب که در زمینه بررسی‌های علمی شکل گیری عادت‌ها و تغییرات آن است، پس از نشر موفقیت‌های زیادی کسب کرد که حدود ۶۲ هفته در لیست پرفروش ترین‌های نیویورک تایمز قرار داشت. و از طرفی در لیست تاثیرگذارترین کتاب‌ها برای مدیران از طرف دانشگاه هاروارد قرار گرفت.
این کتاب به سه بخش تقسیم شده است و در مورد چرایی کارهایی که در زندگی و کسب و کار انجام می دهیم بحث می کند.بخش اول بر روی این موضوع تمرکز میکند که عاد ت‌ها چگونه در زندگی افراد ظاهر میشوند. این بخش در مورد عصب‌شناسی شکل‌گیری عادت، چگونگی ساختن عادت‌های جدید و تغییر عادت‌های قدیمی، و روشها بحث می‌کند، نظیر مورد آن، مرد تبلیغات است که مسواک زدن را از یک کار ناشناخته تبدیل به یک دغدغه ی عمومی کرد.
چارلز داهیگ در این کتاب به علمی اشاره می‌کند که در پس آن پرسش و چرایی درباره کارهای مختلف وجود دارد. در این کتاب وی تحقیقات علمی و اجتماعی را ترکیب کرده و می نویسد عادت با الگویی روانشناختی به نام «حلقه عادت» شروع می‌شود که سه فرآیند جداگانه دارد. ابتدا نشانه یا انگیزه (سرنخ) وجود دارد که به مغز شما می گوید وارد مرحله اتوماتیک نسبت به رفتار خاص شود. بعد از آن، مرحله معمول یا روزمرگی (روتین) است و مرحله سوم، پاداش است؛ چیزی که مغز شما دوست دارد به یادآوری آن کمک کند و حلقه عادت شکل می‌گیرد‏.‏ تمرکز کتاب بر نحوه شکل گیری عادت‌ها در افراد، اثرگذاری و اثر پذیری از آنها و نیز کاربرد های سازمانی و اجتماعی آن است. خواندن این کتاب، صرف نظر از رشته و شغل تان، اکیدا توصیه می شود.
مترجم ؛ پروین بیات . انتشارات ؛ هورمزد.

نویسنده: چارلز دوهیگ موضوع:روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.