Press "Enter" to skip to content

اعلام نظر و نگرانی هیات مدیره محترم سازمان نظام پزشکی لاهیجان و سیاهکل در ارتباط با افزایش میزان ابتلا به COVID-19 در استان گیلان

0

همان طور که آگاهید بحران کرونا در ایران که با فاصله‌ی زمانی اندک از دو استان قم و گیلان آغاز شد؛ با توجه به اهمیت و تاثیرش بر همگان؛ به عنوان موضوع باز رسانه‌ی هفت هنر مطرح و پیگیری می‌شود.

در میان تیترهای پرشمار مرتبط با اخبار کرونا و فعالیت‌های انجام شده؛ پویایی سازمان نظام پزشکی لاهیجان و سیاهکل در برخورد با همه گیری کرونا، چشم گیر و کم نظیر است. 

در واقع می‌توان گفت علاوه بر ثبت اولین شهید کادر پزشکی در مواجهه با همه گیری کرونا (پرستار مهربان زنده یاد نرجس خانعلی‌زاده) از شهر لاهیجان؛ اولین تشکل مردم نهاد مبارزه با تبعات اجتماعی کرونا در شهر لاهیجان با عنوان کام بک به اهتمام سازمان نظام پزشکی لاهیجان تشکیل شده است. 

بدیهی است هر گونه فعالیت فرا سازمانی یک نهاد در ارتباط  دقیق با خط و مشی و ذهنیت مدیریت ارشد آن تحقق می‌یابد. از این رو نام پزشک مردمی و دلسوز شهر لاهیجان “دکتر مهران قسمتی زاده” در مقام ریاست و تبیین گر اهداف عالیه سازمان نظام پزشکی لاهیجان و سیاهکل در کنار هیات مدیره‌ی محترم این سازمان می‌درخشد. 

با توجه موارد پیشگفت؛ رسانه‌ی هفت هنر انعکاس و انتشار نظرات کارشناسی دکتر مهران قسمتی زاده و همکاران محترم هیات مدیره سازمان نظام پزشکی لاهیجان و سیاهکل برای اثرگذاری بر جریان اطلاعات درست؛ به عنوان بخشی از مطالبه‌ی عمومی و مردمی از نهادهای مسوول را در رسالت خود می‌داند. از این رو توجه شما را به متن نامه‌ی زیر جلب می‌کنم.

علیرضا طیاری سردبیر سایت هفت هنر و عضو اجرایی کمیته اجتماعی مبارزه با کرونا (کام‌بک)


جناب آقای دکتر ارسلان سالاری
ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی گیلان

با سلام و احترام،
ضمن عرض خسته نباشید به شما و همکاران خستگی‌ناپذیرتان در معاونت‌های بهداشت و درمان، با توجه به افزایش میزان ابتلا به COVID-19 در استان و افزایش نگرانی در مورد شیوع انواع جدید این ویروس در میان همشهریان‌مان لازم می‌دانم از سوی هیات مدیره نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل نکات زیر را به استحضار برسانم:

۱- تلاش‌ها و جانفشانی‌های جامعه پزشکی استان شامل پزشکان، پرستاران و کادر درمان در بیمارستان‌ها و درمانگا‌ه‌ها، مطب‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌‌های تشخیصی استان در بخش‌های دولتی و خصوصی در طی یک سال و اندی در جریان طوفان گذشته بر کسی پوشیده‌ نیست و این حافظان سلامت مردم استان در ادامه این راه به مسوولیت حرفه‌ای و انسانی خود واقف بوده و نهایت تلاش خود را به کار خواهند گرفت.
اما برای ادامه این مبارزه توانفرسا مسلما نیازمند پشتیبانی و همچنین برنامه‌ریزی همه‌جانبه مسوولین نظام سلامت استان نیز هستند.
همان‌گونه که خود واقفید برای حفظ خط مقدم مبارزه، برنامه‌ریزی هرچه سریع‌تر برای واکسیناسیون کادر درمان الزامی است و همکاری و هماهنگی با نظام پزشکی در این مورد می‌تواند بسیار کارگشا باشد اما متاسفانه تاکنون نه تنها اطلاع‌رسانی مناسبی در زمان و چگونگی واکسیناسیون کادر پزشکی انجام نشده، بلکه مقدمات لازم برای اقدامات عملی در این مورد هم فراهم نشده است.

۲- همان‌گونه که خود مستحضرید همسران و فرزندان کادر درمان که روزانه در معرض تماس مستقیم با این عزیزان هستند از افراد پرخطر در معرض ابتلا بوده و درصد بالای ابتلای ایشان به COVID-19 در یک ساله گذشته موید این امر است. از این رو پیشنهاد می‌شود که این افراد نیز در اولویت بندی دریافت واکسن مورد توجه قرار گیرند.

۳- در شهرهای استان (برخلاف روستاها) افراد پرخطر در معرض ابتلا از ‌جمله افراد دچار دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های مزمن قلبی، کلیوی و یا نقص ایمنی، به‌درستی شناسایی نشده و در نتیجه برنامه‌ریزی در مورد واکسیناسیون آنها دچار مشکل خواهد شد و لازم است در این مورد اقدام عاجل به عمل آید.

۴- با توجه به شیوع بالای بیماران سرپایی و مراجعه اکثریت آنان به مطب‌ها و مراکز سرپایی خصوصی، متاسفانه تاکنون برای ثبت و پیگیری متعاقب آن برای این بیماران اقدامات و برنامه‌ریزی صحیحی انجام نشده است و به همین دلیل اسامی بسیاری از این افراد بیمار وارد فهرست بیماران استان نشده و در نتیجه از یک‌سو از پیگیری‌های بعدی سیستم بهداشتی- درمانی محروم می‌شوند و از سوی دیگر میزان واقعی ابتلا و آمار اعلام شده و رسمی بیماران استان با یکدیگر تطابق نداشته و این امر سبب آسودگی خیال کاذب همشهریان و سهل‌انگاری بیشتر آنان در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی می‌گردد.

۵- اعلام دیرهنگام نتایج PCR انجام شده در مراکز درمانی (با فاصله چند روز) سبب شده که بسیاری از مبتلایان تا هنگام دریافت نتیجه در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایزولاسیون خود اهمال کرده و در نتیجه به شیوع بیشتر بیماری دامن زده شود.

۶- اطلاع‌رسانی ناکافی در خصوص میزان دقت Rapid test – PCR سبب شده بسیاری از مبتلایان (حتی با وجود علامت‌دار بودن) با دریافت نتیجه منفی کاذب، خود را دچار بیماری فرض نکرده، در نتیجه در رعایت ایزولاسیون و پروتکل‌های بهداشتی سهل‌انگاری کنند. لذا لازم است در این مورد اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی مناسب و وسیع به عمل آید.

۶- متاسفانه ارتباط بین بخش‌های خصوصی و دولتی در عرضه خدمات همچنان به‌صورت جزیره‌ای بوده و این امر سبب شده که مدیریت پاندمی در نظام سلامت استان به‌طور مناسب بر هر دو بخش حاکم نبوده که به کاهش امکان هم‌افزایی در عرضه خدمات در این دو بخش منجر شده‌ است.

جناب آقای دکتر سالاری!
مجموعه نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل ضمن اعلام نگرانی از وضعیت موجود، خود را در مبارزه با پاندمی کرونا همچنان درکنار دانشگاه علوم پزشکی گیلان و کادر پرتلاش و زحمتکش آن دانسته و در تداوم راه برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کامل می‌نماید.


نرجس خانعلی‌زاده، (زادهٔ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۷۴ در کلاچای – درگذشتهٔ ۶ اسفند ۱۳۹۸ در لاهیجان) پرستار اهل ایران بود. او نخستین قربانی ثبت شدهٔ همه‌گیری کروناویروس در ایران، از میان کادر پزشکی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *