Press "Enter" to skip to content

معرفی کتاب “مرداب روح”

0

پریسا گندمانی

نویسنده: جیمز هالیس

جیمز هالیس مدرس علوم انسانی، رئیس انستیتوی یونگ و یکی از برجسته‌ترین روانکاوان است. او از اندیشه‌ها و نظریه‌های یونگ و بسیاری از دانشمندان الهام و کمک گرفته و در کتاب جامع و تاثیر گذار “مرداب روح” به کسانی که گرفتار مشکلات روحی و بن‌بست های روانی شده‌اند انگیزه و هدف می‌دهد.
جیمز هالیس در این کتاب به ما می آموزد برای رنج هایی که در زندگی نصیب‌مان می شود ارزش قائل باشیم، این رنج‌ها هستند که سبب رشد و آگاهی ما می‌شوند.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
برای پیشینیان‌، “زمان” تالار عظیمی از لحظات بود که هرکس می‌توانست بدون عجله در گوشه گوشه‌اش به جستجو بپردازد. اما زمان برای ما دیگر کافی نیست؛ زیرا تقاضاهای‌مان بسیار زیاد است‌. ما از جنون موفقیت و اجبار وسواس‌آمیز انتظارات، به احساس بیهودگی و سپس به سستی روح می‌رسیم که آن را درماندگی می‌نامیم.
جیمز هالیس از قدرت ذهن نیز می گوید: ذهن ابزار نامطمئنی است که اگر آن را کنترل نکنیم، مشکلاتی می‌آفریند، ذهن ماشینی پربازده است که می‌تواند میلیون‌ها میلیون مشکل ایجاد کند، بدون آنکه ماده اولیه داشته باشد. بنابراین ما مشکلات را خلق می کنیم و آنگاه خود قربانی مشکلاتی که خود ساخته‌ایم می شویم.
من دوزخ خودم هستم؛ سازنده مشکلات خودم!

در بخشی به گفته “یونگ” اشاره می‌شود:
احوال بیمارگونه ما، به اندازه همه جادوگران یا شکارچیان جادوگران در اعصار تاریک قرون وسطی، ما را تسخیر کرده اند. تنها تفاوت در نام است. در آن روزها آنها از شیطان سخن می‌گفتند و امروز ما آن را روان رنجوری می‌نامیم.
و در بخش دیگر:
که اذعان به اینکه من اشتباه کرده‌ام و در انتخاب‌های بد و پیامدهای آسیب زننده آنها مقصر هستم، نه تنها سرآغاز خرد است، بلکه راهی است که در نهایت به رهایی منتهی می شود.
در روی جلد کتاب اشاره شده است که “رنج‌ها حرف‌هایی برای گفتن دارند.”
در واقع محور اصلی کتاب همین است و دیدگاه ما را به زندگی متحول می کند. از این رو این کتاب برای رشد شخصیت و روان هر شخصی در هر مرحله سنی بهترین گزینه است.
“من آن چیزی نیستم که برمن اتفاق افتاده است. من آن چیزی هستم که انتخاب می کنم باشم.”
“من تجربه محدود کننده ام نیستم؛ من نیروی خلاق توان نهفته ام هستم. “

ترجمه: فریبا مقدم
تعداد صفحه: ۱۷۱
انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *