Press "Enter" to skip to content

معرفی کتاب عطر سنبل عطر کاج

0

نویسنده: فیروزه جزایری دوما
دانلود نسخه pdf عطر سنبل عطر کاج

 

کتاب «عطر سنبل-عطر کاج» خاطرات خانم فیروزه جزایری است، زنی خوزستانی که در هفت سالگی همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرده و در این کتاب از تقابل فرهنگ ایرانی با فرهنگ آمریکایی سخن گفته است.
گرچه خاطرات این کتاب مربوط به یک فرد، یک خانواده یا حداکثر یک نسل از ایرانیان مهاجر می باشند اما به اعتقاد من این کتاب منبع ارزشمندی است از نحوه مواجهه ایرانیان با غرب به طور عام و با ایالات متحده آمریکا به طور خاص ؛ بنابراین از این حیث مخزن اطلاعات ارزشمندی است در باب روان شناسی اجتماعی ایرانیان.
در این کتاب می بینیم که خانوادهٔ فیروزه مواجهه ای “صفر-صدی” با فرهنگ آمریکایی دارند: از یک سو هر هفته به “دیسنی لند” می روند و از سوی دیگر لب به “هات داگ” نمی زنند زیرا ترجمه تحت اللفظی آن برایشان مفهوم “سگ داغ” را تداعی می کند، از سویی همه کنسروهای غذایی را امتحان می کنند و از طرف دیگر برای تسلط به زبان انگلیسی تلاش نمی کنند!
این طرز مواجهه خانوادهٔ فیروزه، یادآور مواجههٔ “صفر-صدی” ایرانیان با غرب است که از طیفی بین غرب زدگی تا غرب ستیزی نوسان می کند.
گروهی از ایرانیان چنان مفتون و مسحور فرهنگ آمریکایی می شوند که در مکالمهٔ روزمره با جمعی ایرانی مکرراً و به تعمّد از واژه ها و اصطلاحات انگلیسی استفاده می کنند و گروه دیگر، آمریکا را شیطان بزرگ و امّ الفساد زمان می دانند و همهٔ فیلسوفان و نظریه پردازان آمریکا را صهیونیست و وابسته به فراماسونری می خوانند!
یادم می آید چند سال قبل مراجعی داشتم که دانشجوی فلسفه بود. از او چیزی راجع به “چامسکی”پرسیدم (که اتفاقاً هم منتقد صهیونیسم است و هم منتقد سیاست خارجی آمریکا) و او پاسخ داد: «من وقتم را صرف فلسفهٔ غرب نمی کنم، آخرش پوچی و بازی با کلمات است!» از او پرسیدم کدام بخش از فلسفهٔ غرب را این گونه ارزیابی می کنی و او پاسخ داد من نخوانده ام، استاد فلانی گفته اند!
متأسفانه چنین سبک مواجهه ای را در بخش مهمی از نظریه پردازان و سیاستگزاران ایرانی هم می بینیم، گروهی که حتی خود را کارشناس مسائل آمریکا می دانند و در دستگاه های رسمی جایگاه های کلیدی دارند، نگاهی ستیزه جویانه به آمریکا دارند. کتاب های متعددی از محصولات این دستگاه های فرهنگی خوانده ام که آمریکا را باتلاقی از دروغ و دغل و فساد اخلاقی و رسوایی های مالی ترسیم کرده اند و اتفاقاً بعضی از این کتاب ها با بودجهٔ عمومی با تیراژ بالای یکصد هزار جلد چاپ شده و در کتاب خانه های عمومی کشور توزیع شده اند!
در مقابل هم با نسلی از غرب زدگان مواجهیم که همچون “جاستین بیبر” لباس می پوشند، همچون “باب مارلی” ماری جوآنا می کشند و ژست معترض بودن “پینک فلوید” را به جای معترض بودن متناسب با این زمان و مکان برمی گزینند.
در حین خندیدن به داستان های جذاب و شیرین فیروزه جزایری خوب است به این مصداق های جمعی و ملّی مواجهه ایرانیان با غرب هم توجه کنیم.
این کتاب، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا در چند سال اخیر بوده‌است. همچنین این کتاب، یکی از ۳ نامزد نهایی جایزهٔ تربر در سال ۲۰۰۵ و همچنین نامزد جایزهٔ پن در بخش آثار خلاقهٔ غیرتخیلی شد.

#عطر_سنبل_عطر_کاج
#فیروزه_جزایری_دوما
ارسال از: پریسا گندمانی