Press "Enter" to skip to content

نوستالژی بسازیم برای آیندگان

0

 

کی نوستالژی رو دوست نداره!

قدیما یه دوربین عکاسی با نگاتیو 12 یا 24 تایی داشتیم. اگه خیلی اعیون بودیم 36 تایی. با این حال این نگاتیو مدتها توی دوربین می موند تا همه جمع بشن، مناسبتی بشه، تا کاملا مصرف بشه. تازه بعدش کلی استرس چاپ داشتیم. بعضی دوربینا خودش شمارنده داشت اما امان از اون دوربینایی که مجهز نبودن و باید به حافظه ات می سپردی، چند تا عکس انداختی. وای اگه تو شمارش اشتباه می کردی ممکن بود یکی دو تا از بهترین و ماندگار ترین فریمهای زندگیت بسوزه یا اصلا نیفته.
قدیما سعی می کردیم همه چی رو همون طور که هست، نامیرا کنیم.
الان هزار تا فن آوری و هزار تا سوژه برای به ثبت رسوندن داریم اما هنوز دوست داریم آلبومهای قدیمی با عکسهای رنگ و رو رفته و گاهی بی کیفیت رو ورق بزنیم هر چند الان معتقدیم کیفیت زندگیمون اون موقع بهترین بوده.

عکس از خونه ی مادربزرگمون و فامیل، عکس از سیزده بدر های نه ده سالگیمون، عکس از سفره های ساده و بی تکلف اما دلخوشمون، عکس از توپ و عروسک و همه ی خاطراتمون که باهاشون زندگی کردیم. که الان باهاشون زنده ایم…
قدیمیا برای این روزای ما به فکر بودن چند تا عکس زرد و سیاه و سفید، با کلی خاطره بجا گذاشتن. اما امروز با بمباران تکنولوژی، دنیا سر انگشتامونه و ما نمی تونیم یک ثانیه مون رو نامیرا کنیم.
مگه چند ثانیه ایستادن و ی دکمه زدن چقدر سخته که در ازاش تصاویر ملموس رو از نوادگانمون دریغ می کنیم؟ بچه های ما چی دارن برای آیندگان تعریف کنن و سند بیارن براش که بگن ایناها ببین ما هم آسمون آبی داشتیم، ما هم درخت و بارون و گل و پروانه و فانوس دریایی داشتیم. چه تضمینی هست که تو ذهن آدما همیشه پیانو چه شکلی و چه سایزی باشه ؟ شاید در آینده جیبی شد. چه تضمینی هست که اون گونه ی پروانه در خلال سالها از صحنه ی روزگار محو نشه؟
تو خونه نشستیم و دنیا اینقدر کوچیکه که میتونیم همین الان یه تصویر زیبا از مریوان ببینیم، یه عکس هنری از مشهد، یه بستنی از اون ور دنیا.
فرصت رو از دست ندیم. ما تو خوب روزایی هستیم. دنیای حوض و خونه های آجری و زندگی رنگارنگ اون قدیما رو دیدیم و امروز دنیای سنگ و فولاد و انرژی هسته ای رو.
کلی سوژه بیرون و توی خونه و کلی چشم منتظر در انتظار ماست تا اونا رو برای همیشه زنده نگه داریم. از زاویه ی نگاه‌ هر کدوممون دنیا یه جور قشنگه. یه فریم به هم هدیه بدیم. یه دنیا قشنگی یه دنیا فریم، یه دنیا هدیه به چشمها.

زنده بمونیم. زندگی کنیم. زندگی ببخشیم.زنده نگهداریم…

قاف…