Press "Enter" to skip to content

جنگ، خشونت، سوریه در طراحی های فرشید ملکی

0

 

نمایشگاه طراحی های فرشید ملکی، که اغلب کارهای سال گذشته او بودند ، روز گذشته در گالری هور افتتاح شد.

فرشید ملکی، هنرمند نقاش این روزها نمایشگاهی از آخرین طراحی هایش را در گالری هور بر دیوار برده است. طرح هایی نزدیک به سبک کارهای پیشین این هنرمند که نوعی اکسپرسیونیسم سوررئال است. در این کارها، که بر تعدادی از آنها نام گذاشته شده، سوریه، نام چندین اثر از این نمایشگاه است که فضایی هول آور و کمی وحشت زا را تصویر کرده است. در این سری از آثار فرشید ملکی، آدمها و حیوانها را در کنار هم می شود دید و فیگورهایی اغلب بی چهره که در زبان های بدنشان و حضورشان و خطوطی که بر آنها در اثر غلبه کرده، کاراکترهای خاص خودشان را تولید کرده اند، فیگورهایی که در یک صحنه یا در یک روایت حضور دارند اما گویی نمی توانند با هم ارتباطی بگیرند. خورشید هم در آثار او شاهد و حاضر است، یک دایره زرد مطلق در زمینه آبی آسمان.

آثار این دوره کاری فرشید ملکی بیشتر کارهای سال 96 اش و تعدادی از کارهای سال قبلش به چشم می خورد که اغلب فضای جنگ و وحشت پیرامون را القا می کند. خصوصا آثاری که نام سوریه را بر خود دارند، خشونت و نا آرامی در فضای اثر موج می زند. برخی کارهای این هنرمند که عریان هستند در نمایشگاه با چسباندن کاغذی بر شیشه ، پوشانده شده بودند.در کارهای این دوره هنرمند، فیگورهای تازه ای به شکل کاملا انتزاعی را می توان دید که در بسیاری از کارها تکرار شده اند.

در این نمایشگاه فیلمی بسیار کوتاه درباره فرشید ملکی و نگاهش به نقاشی، بر دیوار گالری نمایش داده می شود.

فرشید ملکی که تا ماه دیگر نمایشگاه طراحی هاش برپاست، در استیتمنت اش آورده است: و من/ آیا تمامی آب ها را سروده ام/ در میان مرغان و عاشقان.

عکاس: نادیا شمس

 

منبع