Press "Enter" to skip to content

معرفی کتاب: سه‌شنبه ها با موری، نویسنده: میچ آلبوم.

0

 

پریسا گندمانی

“بسیاری چیزها کشف شده، جز چگونه زیستن”

کتاب “سه‌شنبه ها با موری” نوشته میچ آلبوم، داستان واقعی درباره مبارزه اعجاب انگیز پرفسور “شوارتز موری” با بیماری سخت و لا علاج ای ال اس است. این بیماری به تدریج اعضا و جوارح اصلی بدن را از کار می‌اندازد و باعث مرگ سلولی، بافت‌ها و ماهیچه‌ها می‌گردد.  “موری” مرگ را پذیرفته است و او خواهد مرد. اما در واپسین روزهای زندگی می‌خواهد به کمال انسانی برسد. خورشید، تابش آفتاب، رنگ یاس بنفش داخل گلدان، غذا، خواندن روزنامه و ملاقات دوستان همه به نوعی او را به وجد می‌آورد. این داستان از زبان شاگردش “میچ” روایت می‌شود . قسمت‌هایی از کتاب را برای‌تان نقل می‌کنم:

“خیلی‌ها با زندگی عاری از مفهوم به این طرف و آن طرف می‌روند. انگار درعالم بین خواب و بیداری سر می‌کنند. حتی زمانی که مشغول انجام  کارهای مهمی هستند. آن‌ها راه‌شان را اشتباه انتخاب کرده‌اند. آنچه که می‌تواند به زندگی تو معنی ومفهوم بدهد، وقف خودت درراه دوست داشتن و عشق به اطرافت است، و وقف خودت به خلق پدیده‌هایی که به تو انگیزه و معنا بدهد.”

در جایی دیگر از این اثر تامل‌برانگیز می‌خوانیم : “میچ، من به خودم اجازه نمی‌دهم بیشتر از این به حال خود دلسوزی کنم. چند قطره اشک صبحگاهی؛ همین. میچ با خود فکر کرد که چه آدم‌هایی را می شناختم که ساعات زیادی از بیداری‌شان را صرف دلسوزی به حال خویش می‌کردند و چقدر سودمند می‌شد اگر همه روزانه حد و حدودی را برای مقوله دلسوزی به خود می‌گذاشتیم.”

این کتاب از تاثیر گذار‌ترین و پرفروش‌ترین کتب انتشارات نیویورک تایمز است و تا کنون  در 50 چاپ مختلف و بیش از 15 میلیون نسخه از آن منتشر شده است. همچنین فیلمی هم  بر اساس آن ساخته شده است. این کتاب درس‌هایی از زندگی به ما می‌دهد که در هیچ کلاس و دانشگاهی نیاموخته ایم. سه شنبه ها با موری، روایت روز شمار جادویی ملاقات این شاگرد واستاد در سه‌شنبه‌هاست که میچ در آن هدیه ای زوال ناپذیر موری را با تمام دنیا در میان می گذارد. پس خواندن آن را از دست ندهید.

” حقیقت زندگی این است که اگر چگونه مردن را یاد بگیری، چگونه زیستن را هم خواهی آموخت. ”

مترجم :ماندانا قهرمانلو، انتشارات: قطره