Press "Enter" to skip to content

کتاب‌خوانی

0

پريسا گندماني

فراموشی کتاب‌خوانی به معنای تجربه نکردن بهترین لذت زندگیست. شاید برای هر انسانی سفر به دور دنیا امکان پذیر نباشد؛ ولی با کتاب می‌توان سفر کرد؛ آداب و رسوم را شناخت و زیبایی‌ها را حس و تجربه کرد.
گاهی به خودم می‌گویم کاش امر کتاب‌خواني، بجای جراحی‌های غیر ضروری زیبایی یا خرید وسایل لاکچری، کلاس گذاشتن و شوآف، بها داشت. با توجه به اين که پیچیدگی‌هاي دنیای امروز هر لحظه بیشتر می‌شود، داشتن يک معلم خانگی‌ي بی‌توقع، کم‌هزینه و دلسوز يک ضرورت است تا وقتی به مشکلی بر‌ مي‌خوريم با ذهنيت بازتري بتوانيم حلش کنیم.
کاش برای مطالعه دنبال بهانه نباشيم چراکه با آن می‌توان روح را صیقل بدهيم و انسان بهتری برای جامعه و طبيعت باشیم.
ترويج کتابخوانی به عهده تک تک افراد جامعه‌ست. چند راهکار را برای این مهم پیشنهاد می‌دهم:
– می‌توانيم وقتی کتاب جذابی می‌خوانیم بخش های تاثیرگذارش را براي ديگران تعریف کنیم. (بهتر از گله و شکایت‌های روزمره‌مان است.)
– سلیقه خود را در انتخاب کتاب پیدا کنیم و هرچه زودتر مطالعه را آغاز کنیم.
– اگر کتابی را شروع به خواندن کردیم و با روحیات ما تناقض داشت، احساس سرخوردگی از امر مطالعه نکنیم و با کتاب دیگری ادامه دهيم.
– بجای خرید شیرینی و شکلات می‌توان با توجه به روحیات آشنایان، کتابی مفید و تاثیرگذاری را بخریم تا شاید بتوانیم حال دل نزديکان‌مان را خوب و آنها را به مطالعه تشويق کنیم.
– خلاصه‌ي کتابي را که خوانديم، بنویسیم و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاريم و با این روش هم دیگران را تشویق کنیم و هم به کسانی که فرصت کمتری برای کتاب‌خوانی دارند، کمک کنيم.
و سر آخر اينکه فقط یک مدل کتاب برای خواندن انتخاب نکنیم. همانطور که بدن ما برای تغذیه نیاز به همه‌ي ویتامین‌ها و پروتئین و املاح معدنی دارد، روان و ذهن ما نیز ضرورت دارد که با مطالعه منابع بيشتري داشته باشد. با مطالعه در زمينه‌هاي مختلف ادبي و علمي، تاريخي و … مي‌توانيم انسان‌ آگاه و بالغ‌تري برای خود و جامعه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *