Press "Enter" to skip to content

? عصر جدید

0

?الوین تافلر ( Alvin Toffler)، نویسنده و آینده پژوه آمریکایی است که برای آثارش در زمینه‌های انقلاب دیجیتال انقلاب ارتباطات و فناوری شناخته می شود.
تافلر در کتاب موج سوم، حرکت جامعه صنعتی از مرحله تولید کالا به سوی عصر اطلاعات و تسلط کامپیوتر بر حیات اقتصادی و اجتماعی را پیش‌بینی و مراحل گذر کشورهای توسعه یافته از انقلاب صنعتی(موج دوم) به عصر اطلاعات (موج سوم) را توصیف کرده بود.
با همه این احوال تافلر تصور نمیکرد که عصر اطلاعات به عصر انفجار اطلاعات و موج سوم به سونامی مبدل شود.

بی تردید هر عصری، پیش نیازهایی دارد و شاید “کووید ۱۹” پیش نیاز عصر جدیدی است که باید آن را عصر مجازی بنامیم.
عصری با خصوصیاتی چون عصر کشاورزی که شکارچیان‌ را به افراد ساکن در مزارع تـبدیل‌ کـرد و با این کار، انسان را از تلاش‌ دائم بـرای امـرار معاش، رها ساخت و ثبات و امـنیت لازم بـرای توسعه فنون و فن‌آوری‌هایی را کـه مـبنای تمدن امروز بشر هستند، فراهم‌آورد.
اتفاقی که شاید با خانه نشینی اجباری کرونایی و روی آوردن به ارتباطات مجازی و مزارع دیجیتال استخراج “بیت کوین”، عصر کشاورزی جدیدی!! رقم بزند.

هیچ اتفاق اجتماعی و آگاهی بخشی و نیازسنجی جهانی قادر به اینگونه خانه نشین کردن مردم و مجبور کردن ایشان به روی آوردن به دنیای مجازی نبود و از این رو میتوان “کووید ۱۹” را پیش قراول عصر بعدی نامید که شاید زندگی تمام دیجیتال، باشد.

شاید مقاومت مردم در مقابل این تغییرات، “کووید ۱۹” را جری تر و گستاخ تر کرده و حال که موج سوم کووید، هنوز زورش بر ایشان نچربیده، موج چهارم و موج های بعدی و بعدی را، سونامی وار بفرستد و بعید نیست که کووید های ۲۰ و ۲۱ و… هم در راه باشند.

همانگونه که اضطراب، سوغات انسان شکارچی بی قراری بود که مجبور به خانه نشینی و انتظار روئیدن محصولات کشاورزی اش بود، این بار نیز اولین تحفه، تا دگردیسی کامل و تغییر و انطباق مهارتی و نهایتا” ژنتیکی نسل های بعدی با شرایط جدیدِ این خانه نشینی، چیزی اضطراب و افسردگی نخواهد بود و شاید مصرف داروهای ضد افسردگی با جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی، بیش از واکسن در پیشگیری از ابتلا و حتی درمان مبتلایان ضروری باشد.

?رشت.دکترحمیداخوین.۹۹/۱۱/۲۱.ایام کرونایی?

#موج_چهارم
#کووید_۱۹
#الوین_تافلر
#ایام_کرونایی
#افسردگی
#واکسن_کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *