Press "Enter" to skip to content

گفتگو با یگانه قدیریان دانش‌ آموخته دانشگاه هنر

2

بدون نقاشی، نمی‌توانم!

 

“چشمانم را می‌بندم و به فراسوی نقاشی‌هایش می‌نگرم؛
یاد آور فرش است و شعر و نگاهی شرقی، در نظم بخشی به ساختاری تجسمی؛
و “او” رنگ‌هایش را بر بستر بوم می‌نشاند،
چنان که “شاعر” کلمات‌اش را بر خطوط کرسی؛
و “بافنده‌ای”؛ تار و پود سرنوشت‌اش را؛ بر دار قالی!
باید سر به زیر انداخت؛
تا در فرش؛ عرش دید،
در موج؛ دریا،
و در نمک؛ اشک.”

یگانه قدیریان هنرمند نقاش ساکن مشهد، سال‌هاست که دل به نقاشی سپرده. وی در رویکردی تازه، نقاشی‌هایش را با نگاه شرقی‌تری دنبال می‌کند. این مهم انگیزه‌ای شد تا در گفتگویی کوتاه، بیشتر با وی آشنا شویم. متن این گفتگو برای اولین بار در سایت www.art-seven.ir منتشر می شود. گفتنی است گزیده‌ای از نقاشی‌های یگانه قدریریان توسط “انتشارات برترین” در سال 1390 منتشر شده است.
علیرضا طیاری

 

طیاری: خانم قدیریان از این که دعوت “سایت هفت هنر” را پذیرفتید، متشکریم. لطفا از خودتان بگویید، این که چند سال هست نقاشی می‌کشید؟

قدیریان: با تشکر از شما و همکاران سایت خوب هفت هنر. من از سال 1370 بطور جدی کار نقاشی را شروع کردم و تا الان مشغولم.

– آموزش آکادمیک دیدید، یا تجربی کار می‌کنید؟

ابتدا از کلاس‌های آزاد شروع کردم. اما بعد از مدتی به نظر رسید این کلاس‌ها کافی نیست. این بود که تصمیم گرفتم تحصیلات آکادمیک رو شروع کنم.

– دانشگاه؟

 بله، سال 1376 در دانشگاه هنر قبول شدم و در دانشکده پردیس اصفهان که زیر مجموعه دانشگاه هنر تهران بود به تحصیل پرداختم.

–  با کدام اساتید کار کردید؟

با زنده یاد استاد دکتر جواد حمیدی و اساتید ارجمند؛ استاد ابراهیم جعفری، استاد دکتر آیت الهی و استاد دکتر احمد وکیلی و استاد دکتر افسانه ناظری و بزرگواران دیگر.

– بیشترین تاثیر را از کدام‌ اساتید گرفتید؟

البته همه‌ی اساتید در پیشرفت من نقش مهمی داشتند، اما استاد جعفری در رسیدن به فضاهای جدید تاثیر گذارتر بودند.

–  گاها گفته و دیده شده، ‌استاد جعفری از هر طریق ممکن در انتقال اندیشه‌ی هنری به هنر جویان می‌پردازند، گاهی شعر  و گاهی نواختن ساز و اجرای ترانه های بومی، آیا شما نیز چنین فضایی را در آموزش با ایشان تجربه کردید؟

بله دقیقا همینطور هست. کلاس‌های ایشان سرشار از انرژی بود. همیشه با کوله‌ای پر از سوغاتی (به قول خودشان) که پر بود از کتاب و سی دی و فیلم… برای آموزش تشریف می‌آوردند و به هر طریق ممکن برای تغییر و تکوین نگاه ما به پیرامون می‌کوشیدند. این مهم نتیجه‌ی انکار نشدنی بر روند نقاشی هنرجویان داشت.

یگانه قدیریان؛ نقاش و دانش آموخته‌ی هنر

– مهم‌ترین رسالت هنر و هنرمند از دید شما چیست؟

مهمترین رسالت هنر به نظر من در درجه اول تاثیرگذاری آن بر روی خود هنرمند و بعد اثرش بر جهان پیرامون هست.

– بازخورد در آخرین نمایشگاهی که برگزار کردین، چطور بود؟

من در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی زیادی شرکت کردم. اما آخرین نمایشگاه انفرادی ام در شهر خوب تبریز، اما بازخورد؛ دور از انتظار بود! متاسفانه هیچ همکاری از طرف متولیان برای اطلاع‌رسانی نشد. با اینکه برای برپایی این نمایشگاه زحمت زیادی کشیده شده بود و هزینه زیادی هم داشت، اما بازدید کننده‌ی قابلی نداشت. روز آخر نمایشگاه  و حتی بعد از اتمام نمایشگاه روزنامه‌ها و جراید برای مصاحبه و اطلاع‌رسانی اقدام کردند، که دیگر دیر بود. با توجه به این که یکی از اهداف برپایی نمایشگاه‌، برقراری ارتباطی دو سویه با مردم و فرهنگ سازی است؛ متاسفانه هنوز خیلی‌ها از اتفاقات هنری گالری شهرشان بی‌خبرند.

 در این گفتگوی کوتاه، برای هنر جویانی که تازه در این راه گام گذاشتند چه پیامی دارید؟

اگر واقعا عاشق هنر هستند، حتما پا در این راه بگذارند در غیر این صورت اصلا این کار را شروع نکنند. یاد نقل قولی از استاد جعفری افتادم: اگر می‌توانید نقاشی نکنید و زندگی بکنید؛ تورو خدا بروید و زندگی‌تان را کنید! ولی اگر دیدید بدون نقاشی کشیدن، نمی‌توانید زندگی کنید؛ حتما نقاشی کنید!

 و حرف آخر؟

من بدون نقاشی، نمی‌توانم زندگی کنم،  بنابراین علیرغم مشکلات و سختی‌هایی که دارد، از آن لذت می‌برم و حتما ادامه می‌دهم.

 

اثر نقاشی: از یگانه قدیریان
اثر نقاشی: از یگانه قدیریان
اثر نقاشی: از یگانه قدیریان

باز نشر این گفتگو فقط با درج نشانی وب سایت هفت هنر در رسانه های مجازی یا مکتوب مجاز می باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *