Press "Enter" to skip to content

«آرشین مال آلان»

0

دانلود

دانلود

بانو قهرمانی:

«آرشین مال آلان» از جمله جذاب ترین داستانهای فرهنگ آذربایجانی است که در سال ۱۹۱۰ میلادی توسط اوزیر حاج بایف موسیقیدان شهیر آذری بصورت اپرای کوچک «operetta» تهیه شد. این اپرا آنقدر مورد توجه و اقبال علاقمندان به فرهنگ و هنر آذربایجان قرار گرفت که امروزه نیز به مناسبتهای مختلف کماکان شاعد اجراهای مختلف از آن هستیم.
هر چند اصطلاح آرشین مال آلان را “the clothes peddler” به معنای دستفروش پارچه ترجمه کرده اند، شایان ذکر است arshin واحد قدیمی اندازه‌گیری طول در شوروی بوده تقریبا معدل ۷۱ سانتی متر و «مال آلان» به معنای خریدار کالاست و ترکیب آرشین مال آلان بیشتر به مفهوم افرادی است که پارچه را بصورت متری و به شکل دستفروشی معامله می کنند.

تابحال پنج نسخه فیلم از این اپرای زیبا ساخته شده و به زبانهای روسی، لهستانی‌، یونانی، انگلیسی، فرانسوی، ازبکی و تاجیکی در کشورهای مذکور به نمایش در‌‌آمده است.
جالب است بدانید نسخه ی سوم این اپرا که به دستور استالین بصورت سیاه و سفید ساخته شده، موفق ترین نسخه‌ی این فیلم موزیکال شناخته شده است.

رشید بهبودف در این فیلم نقش عسگر که تاجری ثروتمند را بازی می‌کند که بر خلاف رسم روزگار می‌خواهد همسر آینده اش را خود انتخاب کند؛ و در این راه با مشکلاتی دست به گریبان می‌شود. عسگر که دارای عقاید روشن‌فکرانه و مدرن است به توصیه‌ی دوست خود، سلیمان، با لباس مبدل، پارچه فروش دوره‌گرد، به میان زنان می‌رود تا بتواند همسر مورد علاقه ‌ی خود را پیدا کند…