Press "Enter" to skip to content

الده تاپانجا (بالا زری خانیم) پیشینه‌ی فولکلوریک ترانه با لینک دانلود

0

 

محقق و مترجم: بانو قهرمانی

آهنگی قدیمی که اکثر پدربزرگ و مادر بزرگهایمان به خوبی به یاد دارند. خواننده ، شاعر و آهنگساز این آهنگ به اسم فرشید ثبت شده است.

96 سال پیش در حمله قشون ارمنی (به فرماندهی آندرانیک) به خوی ,ارامنه بخشی ازدیواردفاعی خوی را شکستند. تعدادی ازمدافعین شهر خوی مقابل نفوذیان ارامنه دست به عقب نشینی زدند !

دراین هنگام یک زن درحالی که تپانچه ای دردست داشت وبه سوی دشمن شلیک میکرد وارد معرکه شد و برای جلوگیری ازعقب نشینی مدافعین شهر روسری ازسربرگرفت وفریاد زد من به جای شما می جنگم و این سخن مدافعین درحال عقب نشینی رابازگرداند و موجب نجات وسپس پیروزی خویی ها گردید .

بالا زرخانم

نام این زن قهرمان بالا زرخانم بود تصنیف معروف تركی الده تاپانچا بالا زرخانیم. گله رم دالینجا بالا زرخانیم به یاد آن شیرزن خویی سروده شده است…

آغا مالی چرقت بالا زر خانیم
ائو اولدی خلوت بالا زر خانیم
شلتنی ترپت بالا زر خانیم

الده تاپانجا بالا زر خانیم
گللم دالینجا بالا زر خانیم
منیم اولونجا بالا زر خانیم

شلته گئیب سن بالا زر خانیم
یولدان ائدیر سن بالا زر خانیم
دوزون دئمیر سن بالا زر خانیم

الده تاپانجا بالا زر خانیم
گللم دالینجا بالا زر خانیم
منیم اولونجا بالا زر خانیم

پتک ده آری بالا زر خانیم
ایچینده بالی بالا زر خانیم
گل منه ساری بالا زر خانیم

الده تاپانجا بالا زر خانیم
گللم دالینجا بالا زر خانیم
منیم اولونجا بالا زر خانیم

ائو اولدی خلوت بالا زر خانیم
شئیطانا لهنت بالا زر خانیم
شلته نی ترپت بالا زر خانیم

 

نظر یکی از کاربران محترم سایت هفت هنر:

سلام.
این توضیح و به اصطلاح تحقیق شما در مورد بالا زری خانم صحیح نیست و تخیلی میباشد. کافیست آهنگ را کمی با دقت گوش کنید. خواهید دید که بالا زری خانم یک خانم اهل گشت و گذار و تفریح بوده و نه جنگجو. خواننده میگوید که خانه خلوت شده، به محض اینکه تو را در خانه پیدا کنم، میام دنبالت. این اشتباهی است که یک نفر آن را ساخته و همه از روی هم کپی کرده اند. خواننده میگه اِودا تاپینجا (یعنی به محض اینکه در خانه پیدات بشه یا پیدا کنمت) و نه الده تپانچه. لطفا با دقت گوش کنید. ممنون.
نظر کاربر محترم دیگری:

قصه ها و افسانه از واقعیت واقعی ترن زیرا ما رو به قلب جایی میبرن که واقعیات در اونجا شکل میگیره اسطوره ) یا به زعم شما افسانه( بالازر خانم قوت قلب و محرک دفاع جانانه از مام میهنه.