Press "Enter" to skip to content

۷ حقیقت علمی بسیار جالب در مورد ناخودآگاهتان

0

 

ترجمه:فروغ بیداری

۷- هنگام رانندگی، وقتی به جای ناشناخته‌ای می‌رسید و نمی‌دانید مسیر درست کدام طرف است، صدای ضبط را کم می‌کنید.

یکی از استادان کلینیک روانپزشکی و مغز و اعصاب در دانشگاه جان هاپکینز، در این رابطه گفته: «زمانی که ما حواس خود را روی شنیدن موسیقی یا صدا می‌گذاریم، اطلاعات بصری کمتری به مغزمان مخابره می‌شود.»
به همین خاطر، در اغلب مواقع سعی می‌کنیم تا صداهای اضافی را قطع کنیم تا اطلاعات دیداری را به طور تمام و کمال دریافت کنیم و احتمال هر اشتباهی را کاهش دهیم.

۶- ما اغلب دوست داریم ماشین خود را در کنار خودروی دیگری پارک کنیم حتی اگر پارکینگ‌ خالی باشد

این رفتار با این حقیقت توجیه می‌شود که انسان یک موجود کاملا اجتماعی است. ما اغلب پیرو جمع هستیم و به همین خاطر است که حتی در پارکینگ خالی هم خودروی خود را کنار یک ماشین دیگر پارک می‌کنیم.

۵- ما در بیشتر مواقع آخرین لقمه پیتزا یا پفک را بر نمی‌داریم

دکت دنیل ای ایفرون و دیل تی میلر از دانشگاه استنفورد با بررسی و تحقیقات طولانی مدت خود ثابت کرده : اغلب کارمندان در شرکت‌ها از برداشتن آخرین برش پیتزا، دونات یا آدامس خودداری می‌کنند زیرا فکر می‌کنند حقشان نیست.
متخصصان این پدیده را اشاعه حق می‌نامند.

۴- مردها ترجیح می‌دهند آدرس را از دیگران نپرسند
پیرو ارزیابی و تحقیقی که موسسه TrekAce انجام داده، فقط ۶ درصد از مردها گفته‌اند آدرسی که نمی‌دانند را از غریبه‌ها می‌پرسند.

در برخی از مطالعات علمی ثابت شده متوسط مردان حدود هزاران کیلومتر را در ۵۰ سال از عمر خود بیشتر از حد نرمال رانندگی می‌کنند و تنها دلیلش این است که دوست ندارند از غریبه‌ها آدرس بپرسند.زیرا تصور می‌کنند این یک نقطه ضعف و ایراد است و از بی‌عرضگی آنها حکایت دارد.

۳- ما اغلب در را برای دیگران باز نگه می‌داریم

جوزف سانتاماریا و دیوید رزنبام گفته که ما اغلب پس از عبور از در، آن را برای فرد پشت سری باز نگه می‌داریم تا از انجام فعالیت اضافه پیشگیری کنیم.
یعنی در را نگه می‌داریم که او دیگر مجبور نباشد در را باز کرده و عبور کند. به این ترتیب انرژی کمتری مصرف می‌شود.
این کار در واقع یکی از مصداق‌های بارز اصول اخلاقی است: با مردم طوری رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند.

۲- ما در بیشتر مواقع اجناسی که خیلی گران یا خیلی ارزان هستند را نمی‌خریم
انسان‌ها به صورت طبیعی دوست دارند پول خود را منطقی خرج کنند. به همین خاطر است که اغلب محصولاتی را خریداری می‌کنیم که کیفیت و قیمت مناسبی دارند.
همین امر سبب می‌شود که کمتر سراغ اجناس خیلی ارزان یا خیلی گران برویم.
این مقوله‌ای است که اغلب فروشنده‌ها به آن واقف هستند و به همین خاطر است یک جنس خیلی گران را در کنار محصولی که قیمت مناسبی دارد قرار می‌دهند. در این حالت، مشتری بدون تامل محصولی که ارزان‌تر است را بر می‌دارد.

۱- ما اغلب پای خود را به سمت کسی می‌گذاریم که علاقه بیشتری به او داریم

جوئی ناوارو، متخصص حرکت شناسی :بدن ما سعی دارد مطمئن شود که پاها هنگامی که فرد احساس خطر می‌کند، حرکت درستی داشته باشند. به‌طور مثال، وقتی احساس راحتی داریم پاهایمان را روی هم می‌اندازیم اما وقتی فرد غریبه‌ای وارد اتاق شود، آنها را از هم باز می‌کنیم تا امکان فرار آسان برایمان مهیا شود. و هرکه را بیشتر دوست داریم پاهایمان را ناخوداگاه به سمت او میگذاریم

 

 

اشتراک از نازی تارقلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *