Press "Enter" to skip to content

آموزش عکاسی، اصول کادربندی در عکاسی، قسمت دوم

0

 

پریسا دهقانی                  >

به محل و چگونگی قرارگیری عناصر موجود در یک صحنه٬ در یک عکس یا تابلوی نقاشی٬ کادربندی گفته می‌شود.

 

انواع کادر در عکاسی

پریسا دهقانی،‌ عکاس و دانش آموخته دانشگاه هنر، گرایش عکاسی

امروزه در عکاسی از کادرها مستطیل عمودی، افقی و مربع استفاده می‌شود.

عوامل تعیین کادر

۱ – موضوع

۲ – عوامل هدایت کننده چشم

موضوع: حالت کلی موضوع در انتخاب کادر مؤثر است. انتخاب کادر باید با حالت جاافتاده و پذیرفته شده طبیعی موضوع که در نهایت براحتی مورد پذیرش چشم بیننده قرار می گیرد، متناسب باشد. هنگامی که عوامل عمودی متعدد می‌شوند و در سطح افق گسترش می‌یابند کادر مستطیل افقی مناسب‌تر است.

عوامل هدایت کننده چشم: این عوامل، موجب تعیین کادر می‌شود از این نمونه می‌توان به جهت دید و یا سمت حرکت موضوع،‌ خط‌ها، سطح‌ها و تاریکی‌ها و روشنایی‌ها اشاره کرد.

کادربندی افقی

کادربندی افقی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین کادربندی‌هاست که دوربین‌ها نیز بر اساس کادربندی افقی طراحی شده‌اند. این کادر با حالت عناصری که در امتداد خط افق گسترده شده‌اند،‌ متناسب است.

کادربندی عمودی

کادربندی عمودی، پویاتر و زنده‌تر از افقی است. بنابراین موضوع‌ها در آن پر جنب و جوش‌تر به نظر می‌رسد. کادر عمودی با حالت موضوع‌هایی که شکل کلی آن‌ها با عمودی است٬ مانند مناره‌ها، ساختمان‌های مرتفع (مانند برج میلاد) و … هم‌خوانی بیش‌تری دارد. هم‌چنین در عکاسی از افراد، خصوصا در حالاتی که پیش‌زمینه در مقایسه با فرد خیلی کم‌اهمیت‌ است، کادربندی عمودی مناسب‌تر است.

کادربندی مربع

به دلیل مساوی بودن اضلاع این کادر، توجه بیننده به تساوی به چهار ضلع و زاویه آن جلب می‌شود. این نوع کادربندی کم‌تر از سایر انواع یاد شده به کار برده می‌شود. لازم به ذکر است برنامه‌هایی چون اینستاگرام، بر اساس کادربندی مربع طراحی شده‌اند.

 

کادر افقی عوامل عمودی متعدد در سطح افق گسترش می یابد
کادر افقی جهت دید و خط ها
کادر افقی سطح ها