Press "Enter" to skip to content

زندگی‌نامه و فعالیت هنری عاشیق سلجوق

0

محقق و مترجم:‌ بانو قهرمانی

 

عاشیق سلجوق در سال 1341 در ده قشلاق میانه چشم به جهان گشود. وی روزی در مغازه ی فرش فروشی شاهد هنرنمایی زیبای عاشقی گمنام می گردد و با پیگیری های فراوان علیرغم سخت گیری های عاشیق عوض، به کسوت شاگردی این استاد در می آید. پس از طی آموزش لازم و با مهاجرت به تهران ظرف دو سال نوای ساز و آواز او به گوش همگان می رسد.

عاشیق سلجوق در سال 1367 به ساخت و آموزش ساز پرداخت و طولی نکشید که به عنوان عاشیقی متبحر در مجالس عروسی و جشنها وجشنواره ها حضور بهم رسانید. پس از دو سال فعالیت هنری در ایران و جمهوری آذربایجان توانست شهرت اصیلی را کسب نماید ودر این زمینه شاگردانی تربیت کرد که خود اساتیدی نامدار و بزرگ گردیدند. تعالیم استاد سلجوق در ساخت سازهای اصیل نیز راهگشا بود. از دستاوردهای هنری ایشان به موارد ذیل میتوان اشاره کرد :

1- تشکیل گروهی ” آذربایجان عاشیقلاری” (عاشیقها آذربایجان ) در سال 1367 که بعد از چهار سال این گروه بنام ” دده قور قود عاشیقلاری ” ( عاشیقهای دده قور قود ) تغییر نام داده شد . و این نقطه عطفی بود که در کارنامه هنری عاشیق سلجوق شهبازی به ثبت رسید.

عاشیق سلجوق در سال 1992 میلادی در سفر به شهر گنجه توانست افتخار کسب دیپلم عاشیقها را به خود اختصاص بدهد.

عاشیقهای دده قورقود به رهبری عاشیق سلجوق در سال 2010 میلادی با دعوت رسمی وزیر فرهنگ وتوریسم جمهوری آذربایجان در نخستین فستیوال بین المللی عاشیقها به نمایندگی از عاشیقهای ایران شرکت کردند.

در سال 2014 میلادی نیز در دومین فستیوال بین المللی عاشیقها در جمهوری آذربایجان عاشیقهای دده قورقود از ایران افتخاری مجدد را کسب نمودند و همچنین در مراسم اختتامیه این فستیوال بارزترین نوازندگان از کشورهای شرکت کننده با اجرای آهنگی که شعر وتنظیم آنها توسط استاد شهبازی به انجام رسید و کار گروهی باشکوهی را به نمایش گذاشتند و جای بسی افتخار شد که مورد پسند مسئولین وهنرمندان بارز واقع گردید. استاد دهها دیپلم افتخار هنری نیز از وطن عزیز و هم از خارج از کشور اخذ نموده است.

وی پس از تشکیل گروه “دده قورقود عاشیقلاری ” در سال 1371 باتلاش فراوان درخواست مجوز پخش موسیقی عاشیقی از طریق رادیو و تلویزیون ایران کشور را با موفقیت اخذ نمود. در ثمره این مجوز او توانست به مدت هفت سال با اجرای آهنگهای عاشیقی در رادیو تهران ساعات لذت بخشی را برای هم میهنان و علاقه مندان به ارمغان آورد.

عاشیق سلجوق شهبازی برای مستحکم و گسترده نمودن این هنر ارزشمند اصیل و آهنگهای زیبا وخاطره انگیز عاشیقی همت مضاعف گمارد. وی در سال 1390 با کسب موفقیتی دیگر، تحت عنوان نماینده عاشیقهای ایران در خانه موسیقی برگزیده شد و پنج سال عضو هئیت مدیره کانون نوازندگان خانه موسیقی ایران بود.

در سال 1390 از سوی مدیر کل محترم دفتر موسیقی و وزارت ارشاد با کسب مقام دوم گروه نوازی موفق به دریافخ لوح تقدیر و جوایز نفیس شد. درکتاب زندگی هنری عاشیق شهبازی برگ های درخشان و پر محتوا وافتخار آمیزی را میتوانید ورق بزنید.

تجلیل سازمان تبلیغات اسلامی در لرستان از این بزرگوار به پاس سالها خدمات ارزنده هنری و همچنین مفتخر بودن به مقام هنرمند نمونه یکی از برگ های ماندگار میباشد. با وجود آنکه عاشیق های ایران سالها بود که حافظان موسیقی فولکلور درجه یک بودند اما هیچ تشکل منسجمی نداشتند .پس از چهار سال پیگیری های مداوم وبا تلاش وهمت واستقامت استاد شهبازی اتحادیه عاشیقها با نام “خانه ایران عاشیقلاری ” ( عاشیقلار بیرلیی ) مجوز فعالیت رسمی را اخذ نماید و نام عاشیق سلجوق شهبازی به عنوان بنیانگذار خانه عاشیقهای ایران برای ابد در دفتر تاریخ ادبیات به ثبت رسید وماندگار شد .

تالیفات هنری

در سال 1384 اولین مجموعه اشعارشان با نام ” ائل سسی” (صدای مردم ) منتشر گردید . همچنین در سال1387 دومین کتاب شعرش را بامقدمه ظلیم خان یعقوب که شاعر مردمی آذربایجان بود و رئیس عاشیقهای جمهوری آذربایجان تحت عنوان “تپه دن دیرناغا آذربایجانام ” ( سر تا پا آذربایجان هستم ) روانه بازار کتاب گردید . عاشیق شهبازی در سال 1390 سومین کتاب خود را تحت عنوان ” عاشیق داستانلاری ” ( داستانهای عاشیقها ) منتشر نمود.

سپس در سال 1393 با انتشار دو کتاب دیگر به نام های “عاشیق ادبیاتی ” ( ادبیات عاشیق ) و دیگری مجموعه ی شعر “عاشیق گوردیون چاغیرار” (عاشیق برداشت خود را از دیگران بیان میکند) سال پر کار مشقت باری را با موفقیت به پایان رسانید . شایان به ذکر است که استاد شهبازی به زودی کتاب داستان “دده قربانی ” را تنظیم و روانه نشر و بازار خواهد نمود.

عاشیق سلجوق شهبازی خالق هشت آهنگ کلاسیک عاشیقی ( هاوا ) به نام های ذیل میباشد که در پرونده هنری ایشان می درخشند.

1- شهبازی دوبیتیسی.

2- شهبازی گارایلیسی.

3- شهبازینین حاق دیوانیسی.

4- شهبازینین بایاتیسی.

5- شهبازینین بایاتی لایلا.

6- شهبازی دوشه مسی.

7- شهبازی کوراوغلوسو.

8- شهبازنین ضربی دیوانی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *