Press "Enter" to skip to content

لزوم حراست از يک امتياز فرهنگي مهم شهر رشت؛ در حمايت از ادامه‌ي فعاليت تماشاخانه‌ي «هامون»

0

افتتاح تماشاخانه‌ي «هامون» در مرداد 96 اتفاق مهمي بود که توانست خانواده‌ي بزرگ تئاتر شهر رشت و استان گيلان را خوشحال کند.
حضور «حسن معجوني» از هنرمندان تئاتري شُهره که با استقبال هنرمندان و شخصيت‌هاي بنام منطقه؛ همچون «فرهاد مهندس‌پور»، «محمد رضايي‌راد»، «امير غفارمنش»، «فرامرز طالبي»، «رضا بهبودي»، «محمد عاقبتي»، «امير پوريا» و «انوش نصر» از بازيگران با‌سابقه تئاتر، سينما و تلويزيون و جمعي از دوستداران تئاتر در مراسم افتتاح واقع شد؛ به اهميت کارکرد اولين سالن حرفه‌اي خصوصي تئاتر استان گيلان با مديريت «امين رضامند» گوينده و مديردوبلاژ مطرح افزود.
سالن تئاتر «هامون» با ظرفيت دويست و شصت نفر همپاي ديگر مراکز تئاتري شهر رشت که دير زماني عنوان پايتخت تئاتر ايران را داشت، طي دو سال گذشته هوايي تازه، به ريه‌ي تئاتر شهر تزريق کرد.
اما در اخبار شنيده مي‌شود، اين شمع روشن (به هر دليل) در حال خاموشي‌است، که با مراجعه به پيج رسمي «تماشاخانه هامون» مي‌توان از حواشي آن مطلع شد.
به قلم نگارنده‌ي اين يادداشت بر اثر نمايشي «تنها خدا حق دارد بیدارم کند.» اثر «محمد چرمشير» و کارگردانی «محمد عاقبتی» که در اسفند ۱۳۹۶ در تماشاخانه‌ي «هامون» اجرا شد، متني نوشته شد که در جمع بندي‌اش آمده:
«کارگردان خوب این اثر توانست به کمک تمهیدات و یاری عوامل صحنه، از بستر این جوی نمایشی که پر بود از جوشش بازیگری؛ و شوق تئاتری؛ گوهر یک “هم‌دلی انسانی پذیرفتنی” را صید کند…»
موکد است؛ تئاتر به کار بازيافت «هم‌دلی انسانی» و مدافع «ارزش‌هاي نوع‌دوستانه» است و همواره براي کاستن از زخم‌هاي جامعه تلاش مي‌کند.
انتظار مي‌رود با توجه به اين که «تماشاخانه هامون» همچون ديگر ارگان‌هاي عالي فرهنگي در راستاي اعتلاءي فرهنگ و هنر حرکت مي‌کند، متوليان فرهنگي شهر رشت، از جمله شوراي شهر، اداره‌ي کل ارشاد اسلامي و همه‌ي شخصيت‌هاي دل‌سوز با ورود به مساله، نسبت به حراست از اين امتياز فرهنگي مهم در زمينه‌ي تئاتر بکوشند.

عليرضا طياري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *