Press "Enter" to skip to content

معرفي کتاب “گذر از رنج‌ها”؛ نویسنده: الکسی تولستوی

0

پریسا گندمانی

کتاب “گذر از رنج‌ها” یک تریلوژی درباره‌ي میهن از دست رفته و بازیافته است. این کتاب با ارزش و خواندنی در ۳ جلد طی ۲۲ سال نوشته شده است. اسامي جلد اول کتاب با عنوان (دو خواهر)، جلد دوم (سال هیجده) و جلد سوم (صبح تیره) می باشد. محور داستان حول چهار روشنفکر، دو خواهر کاتیا و داشا و تلگین و روشچین می‌چرخد و فراز و نشیب‌های عاشقانه آن‌ها همراه با طعم تلخ جنگ و شورش در شوروی. تم اصلی داستان بازگشت به سنت و سرزمین اجدادی است.
در قسمتی از کتاب اول “دوخواهر” نیکلای ایوانویچ برای کاتیا می‌نویسد :
“آری کاتیا همه ما در یک بن‌بست اخلاقی گرفتار آمده‌ایم .من در پنج سال اخیر نه احساس شدیدی داشتم نه کار بزرگی انجام داده‌ام. حتی عشق من به تو و ازدواج‌مان گویی توام با نوعی شتابزدگی بود…
انگار که مدام تحت تاثیر داروی بیهوشی بودم. خروج از این بن‌بست فقط از دو طریق میسر است؛ یا باید به زندگی‌ام پایان دهم و یا پوسته‌ای که روی افکار و احساسات و ادراکم نشسته است را بدرم و به دورش افکنم .اما توان انتخاب هیچکدام را ندارم.”
در قسمتی از کتاب سوم “صبح تیره ” مي‌خوانيم: “از من پرسید؛ مقاومت به چه درد می خورد؟ مگر فکر می کنید علاقه‌ای به زندگی داشته باشم؟ گفتم: بله شما می‌خواهید زندگی کنید و هیچ چیز مهم‌تر از علاقه به زیستن نیست. در این روزها اگر فقط مرگ و بدبختی و رنج احاطه‌مان کرده است؛ کسی را جز خودمان نباید مقصر بدانیم، زیرا این ما هستیم که هنوز هم علل این بدبختی‌‌ها را از بین نبرده‌ایم و زمین را به اقامتگاهی آرام و سعادت بار برای انسان _ این چشم و چراغ جهان _ تبدیل نکرده‌ایم. چنان باید زندگی کنیم تا بتوانیم به یاری سعادت‌های همین لحظه، همه خلا بیکران خاموشی را پر کنیم .”
“الکسی نیکلاویچ تولستوی‌ “در ۱۰ ژانویه ۱۸۸۳ در خانواده اشرافی به دنیا آمد . شاعر و داستان نویس بنامی بود و در سال ۱۹۴۲ به دریافت جایزه ادبی “استالین” نایل شد ‌. دریافت نشان هلنین و چند مدال ادبی و علمی را دریافت کرد و درسال ۱۹۴۵ در اوج شهرت در گذشت . مرگ او ضایعه‌ای بزرگ برای ادبیات روسیه بشمار می آمد.
انتشارات؛ طوس ، مترجم؛ سروژ استپانیان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *