Press "Enter" to skip to content

مراحل تربيت نسل کتابخوان

0

چطور سال به سال بیشتر کتاب بخوانیم؟


گینه‌ای‌ها مثلِ معروفی دارند که می‌گوید: «اگر بخواهی پولت را مخفی کنی و کسی آن را ندزدد، بهترین راه، گذاشتن پول لای کتاب است، چون هیچ کس سراغ کتاب نمی‌رود!» این مثال خوبی است برای ما ایرانی ها که کتاب کم می خوانیم. اگر تصمیم گرفته اید که از امروز کتاب های بیشتری بخوانید، پدریک بلتون به شما توصیه می کند که در طول مسیرهای روزمره تان چه کارهایی بکنید که بتوانید سال به سال کتاب های بیشتری بخوانید.

اگر فرض کنیم که هر بزرگسال به طور متوسط می‌تواند ۳۰۰ کلمه در دقیقه مطالعه کند، در شش ساعت سفر شهری هفتگی می‌توانید ۱۰۸ هزار کلمه کتاب بخوانید و همچنان وقت کافی برای به روز کردن توییترتان هم باقی می‌ماند. مسلما فرض اولیه همه این محاسبات آن است که شما از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید و آنقدر هم شلوغ نیست که نتوانید کتاب‌تان را باز کنید و در دست بگیرید. آنهایی که پشت فرمان می‌نشینند، چنین امکانی ندارند مگر آنکه به کتاب‌های صوتی گوش دهند.

سفرهایی به کوتاهی یک ربع یا کمتر
پروفسور ویبو بروور، متخصص اعصاب و روانشناسی از دانشگاه خرونینگن هلند می‌گوید که «خبر کوتاه یا شعر بهترین چیزی است که می‌توان در یک سفر کوتاه خواند.» پرفسور بروور می‌گوید: «تمام کردن یک متن کوتاه به شما انتخاب می‌دهد که یا یک متن کوتاه دیگر را شروع کنید یا اینکه گفت و گویی را با دیگران آغاز کنید.»
یک روش دیگر، خواندن داستان‌های خیلی کوتاه است.

سفر ۳۰ دقیقه‌ای یا کمتر
برای سفرهای ۳۰ دقیقه‌ای، مجموعه داستان‌های کوتاه بهترین انتخاب است.

سفرهای ۴۵ دقیقه‌ای یا کمتر
برای سفری که حدود سه ربع طول می‌کشد، رمان‌های سریالی یا داستان‌های پاورقی بهترین گزینه هستند.

سفرهای یک ساعته یا بیشتر
مسافر خوش‌اقبالی هستید که سفری با این مدت زمان به شما اجازه غوطه‌ور شدن در آثار بلندتر را می‌دهد

تمرین منجر به کمال می‌شود
دکتر تید تامسون، روانشناس و رمان‌نویس بریتانیایی می‌گوید:‌ با تمرکز بر خواندن در سفرهای کوتاه یاد می‌گیرید که برخی محرک‌های اطراف مانند صدای مردم یا مثلا گرمای قطار را نادیده بگیرید و صرفا روی تکلیفی در دست دارید، یعنی کتاب‌تان تمرکز کنید.

به گفته دکتر تامسون تسهیل این امر در صورتی ممکن است که آن را تبدیل به یک عادت کنید. تعهد، ثبات و نظم کمک می‌کند که مغز مسیرها را با خواندن تداعی کند. پس هر چه به خواندن ادامه دهید، در این کار بهتر خواهید شد. با کمی تمرین ممکن است به جایی برسید که رفت و آمد روزانه تبدیل به بهترین وقت روز شما شود که چشم‌انتظار رسیدنش خواهید بود.

اشتراک: بانو قهرماني

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *