Press "Enter" to skip to content

جناب رییس‌جمهور، این تدبیر نه حکومتی است نه بهداشتی و نه دینی!

0

دکتر مهران قسمتی‌زاده، رییس نظام پزشکی لاهیجان-سیاهکل و عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران

▫️برگزاری مراسم عزاداری در دورانی که روزبه‌روز حتی به آمار رسمی ابتلا و مرگ در اثر #کووید_۱۹ افزوده می‌شود، نشانی از تدبیر ندارد.

چند روز پیش رییس‌جمهور در جلسه ستاد مبارزه با کرونای کشور در اظهارنظری عجیب اعلام کردند: مراسم عزاداری محرم در تمامی کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد!

این‌که برگزاری مراسم عزاداری محرم یکی از سنت‌های دیرین این کشور است و بسیاری از مردم مدت‌ها آمدن ماه محرم را بی‌صبرانه انتظار می‌کشند و با عشق فراوان در مراسم آن شرکت می‌کنند، بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما مسلم است که برگزاری این مراسم از واجبات دین نیست.

بسیاری از صاحب‌نظران سلامت هم به‌دلیل ناممکن بودن حفظ #فاصله_اجتماعی لازم در محیط‌های سربسته و سربازِ متراکم از مردم و امکان بالای انتقال ویروس در چنین محیط‌هایی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مقدور نمی‌دانند.

حال پرسش‌ اصلی از رییس‌جمهور که مسلما بر این نکات واقف‌اند، این است:
وقتی به‌دلیل بحران #کرونا مراسم حج برگزار نمی‌شود،
وقتی به‌دلیل پیشگیری از شیوع بیماری می‌توان نماز جمعه را برگزار نکرد،
وقتی برای حفظ جان و سلامت فرد مسلمان می‌توان واجباتی چون روزه را منع کرد و فرم رسمی برگزاری نماز را از ایستاده به نشسته تغییر داد،
چه لزومی بر تاکید بر برگزاری پرشور مراسم عزاداری است که مردم فوج‌فوج در آن شرکت می‌کنند؟!

وقتی همه می‌دانیم نمی‌توان پروتکل‌های بهداشتی از جمله ۲ متر فاصله‌گذاری اجتماعی را نه در مساجد و تکایا و نه در دسته‌های عزاداری رعایت کرد، چرا اصرار بر برگزاری این مراسم داریم؟!

وقتی #ماسک متناسب با نیاز روزانه کادر پزشکی و مردم خود در روزهای عادی نداریم، چگونه می‌خواهیم به نیاز چند صد برابر عزاداران حسینی پاسخ دهیم؟!

جناب رییس‌جمهور!
وقتی به مردم اجازه برگزاری مراسم جشن عروسی و عزاداری شخصی نمی‌دهیم، نمی‌توانیم بر برگزاری مراسم مذهبی تاکید کنیم!

جناب رییس‌جمهور!
این تاکید مردم را به دین نزدیک نمی‌کند؛ بلکه این‌گونه تفسیر دوگانه از مقررات بهداشتی مردم را به همه چیز بدبین می‌کند، هم قانون هم مقررات بهداشتی و هم دین!

جناب رییس‌جمهور!
با هر هدفی این اظهارنظر را کرده‌اید، لطفا تجدیدنظر بفرمایید؛ چون اگر مردم تاکید شما را بپذیرند، در فردای مراسم عزاداری با خیل انبوه بیماران روبه‌رو خواهیم شد که مردم آن را به حساب شما و دین می‌گذارند؛ و یا با تدبیر خود سعی می‌کنند به گونه‌ای غیر از شیوه‌های سنتی (حضور در مساجد و تکایا و یا دسته‌های عزاداری) یاد سرور شهیدان را گرامی دارند که آن نیز نشانه‌ای خواهد بود از بی‌اعتنایی مردم به رای دولت تدبیر و امید.

جناب رییس‌جمهور!
این تدبیر نه حکومتی است، نه بهداشتی و نه دینی. لطفا پیش از این‌که واقعیات شما را مجبور به تجدیدنظر کند، خود تدبیر کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *