Press "Enter" to skip to content

? گنجشک و فاخته

0

داستانی واقعی تر، بروزتر و عبرت آموزتر از داستان “روباه و زاغ” و داستان “شنگول و منگول و حبه انگور”

♻️ در مثل مناقشه نیست/ برداشت آزاد

?بهار امسال که رسید، همسرم چندین بار گفت:
چه بهار بی گنجشکی ،
چقدر گنجشک ها کم شده اند.
“دلم گرفته است…
…کسی مرا به مهمانی گنجشک ها نخواهد برد”*
و این بهانه ای شد برای نگارش این یادداشت…⬇️

اصل بد نیکو نگردد، زانکه بنیادش بد است
تربیت، نااهل را چون گردکان بر گنبد است**

?فاخته‌ یا کوکو پرنده دغلکاری است که فرصت طلبانه و با فریبکاری درکنار لانه پرندگان دیگر به انتظار می نشیند و زمانیکه پرنده برای دقایقی لانه را ترک میکند و از سر تخمهایش برمی خیزد،‌ سریعاً خود را به لانه رسانده، اول یک یا دوتا از تخمهای آن پرنده را میخورد و سپس تخم خودش را در لانه آن پرنده جایگزین می کند که به این کار جوجه گذاری انگلی میگویند.
آنها با زیرکی تخم هایشان را در لانه گنجشک های کوچک میگذارند و معمولا” در هر آشیانه فقط یک تخم….. و پرنده میزبان نیز روی تخم ها میخوابد و آنها را به جوجه تبدیل میکند و بعد هم آن را تغذیه میکند.
اگر جوجه فاخته زودتر از بقیه به دنیا بیاید، با وجودی که حتی ده ساعت هم از عمرش نگذشته، به طور غریزی و در راستای عملکرد والدین اصلی!، بقیه تخم ها را از لانه بیرون می اندازد و اگر هم دیرتر به دنیا بیاید، به دلیل جثه بزرگ و قویترش در هنگام غذا گرفتن از مادرخوانده بهتر عمل می کند.
گنجشک فریب خورده فکر میکند این پرنده ای که چندین برابر بزرگتر از چثه اش است، فرزند خودش است و قاتل بچه خودش را بزرگ میکند و این چرخه رذیلانه احتمالا” تا نابودی کامل گنجشگ ها ادامه می یابد.
شاید تنها راه شنیدن صدای گنجشک ها،”پرواز بر فراز آشیانه فاخته”**** باشد.

****فیلمی به کارگردانی “میلوش فورمن” با بازی درخشان “جک نیکلسون” که در ایران با نام “دیوانه از قفس پرید” به نمایش درآمد.

?‼️در روایات، فاخته را پرنده ای شوم خوانده اند. چون صدای آن ها شبیه به عبارت «فقدتکم فقدتکم» است که معنای «بمیری، بمیرید» میدهد.
??فاخته در زبان انگلیسی کنایه ای است به معنای “بیمارستان روانی”

? فیلم را حتما” ببینید.???

?رشت.دکترحمیداخوین.۱۴۰۰/۱/۱۵.ایام کرونایی?

Tel: @HypnoseChannel
Insta 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *