Press "Enter" to skip to content

الحذر ای ناقصان زین گلرخی

0

?”شوپنهاور” معتقد بود که تفاوت فرهنگ غرب با فرهنگ شرق در گرایش اولی به “زندگی” و دومی به “انکار خواست زندگی” است و این که انسان با رهایی از هراس نابودی و تنش حاصل از خواست یا انکار خواست زندگی است که به آرامش می رسد.
“نیچه” تحت تاثیر آرای شوپنهاور و خواست زندگی، نظریه خود را درباره خواست “قدرت” و “اَبَرانسان” ارائه کرد ولی از آن بخش از آرای شوپنهاور که انکار خواست زندگی و مرگ اندیشی شرق را ستایش میکرد، رویگردان بود و آرزو داشت کاری کند که مردمان صدها بار بیشتر به زندگی بیاندیشند و این میسر نمیشود مگر به یافتن معنایی برای زندگی …..
“کسی که چرایی زندگی را یافته، با هر چگونه ای خواهد ساخت”
دنیای سرشار از تکنولوژی جدید با مدیریت مردن، اندیشه اصیل در باره مرگ را بیهوده ساخته است. این بیهودگی به بیهودگی زندگی در عصر مدرن منجر میشود.

اندیشیدن در باره مرگ، به عنوان امری اگزیستانسیل، به زندگی معنا میبخشد اما تمدن تکنولوژیک، این معنا را از میان برده است.

کرونا کاتالیزوری بود که ترکیب دنیای تکنولوژیک با فرهنگ شرقی را با شتاب به جلو برد و معجون ناهمگونی از زندگی را نصیب ما کرد و با استمرار منحوس حضور و پافشاری اش در محو کردن نمادهای شادی و شعف و بی معنا کردن مرگ، معنای عمیق زندگی را که در شادی، امید، همدلی و عشق متجلی میشد را اندک اندک از ما گرفت.
عمیق ترین نیاز اصلی امروز و اکنون زندگی ما برای اجتناب از استیصال و تسلیم و وانهادگی، مراقبت از نمادهای واقعی عشق، امید و شادی به عنوان اصلی ترین زیبایی ها و پایه های اصلی خواست زندگی، و حفظ و مراقبت و پاسداشت چنین الگوهایی است.

شاید انسانها بتوانند بدون آنها، زیبایی های واقعی را با چهره های بدلی و فیک آرایشی و شادی عمیق درونی را با شعارهای “خندوانه ای” و رفتارهای “جوکری” و روی آوردن به مواد یا داروهای شادی آفرین مصنوعی جایگزین کنند و در اتفاقی فرگشتی، لذت جویی لحظه ای و مغز دوپامینی را جانشین خوشبختی مستمر و مغز سروتونینی کنند، ولی قطعا” قادر به جایگزینی “عشق” و “امید” نخواهند بود.
چنین انسانی، بدون این قطعات اصلی از پازل هویتی خویش، قادر به همدلی نخواهد بود و سرنوشتی جز تنهایی عمیق تر در جهان واقعی و روی آوردن بیشتر به دنیای مجازی و “متاورسی“** نخواهد داشت.

تا دمی از هوشیاری وا رهند
ننگ خمر و زمر بر خود می‌نهند

می‌گریزند از خودی در بیخودی
یا به مستی یا به شغل ای مهتدی

الحذر ای ناقصان زین گلرخی
الحذر ای ناقصان زین گلرخی*

*مولانا
**”متاورس”(Metaverse) از دو واژهٔ “مِتا” (Meta) به معنی فراتر و “یونیورس” (Universe) به معنی جهان تشکیل شده و به معنای “فرا جهان” است.
? بخشی از کلیپ عادل فردوسی پور در رثای مهرداد میناوند و علی انصاریان
?الهام بخش این یادداشت، ویژه نامه مرگ از فصل نامه ۲۶_۲۷ ارغنون بوده است.

?رشت.دکترحمیداخوین.۱۴۰۰/۱۱/۱۵.ایام کرونایی?

#مهرداد_میناوند
#علی_انصاریان
#ایام_کرونایی
#خندوانه
#جوکر
#دکترحمیداخوین
#متاورس

Tel: @HypnoseChannel
Insta: Instagram.com/Hamid_akhavein

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *