Press "Enter" to skip to content

رویکردهای آموزشی پساکرونایی

0

?یادداشتی در باب بازگشایی مدارس

?کرونا در کنار مصائب بیشمارش، مزایا و فوایدی هم داشت.

از جمله جهش قابل توجه در استفاده کاربردی از فضای مجازی به ویژه در خصوص فعالیت های آموزشی و در این میان معلمین مدارس در تعهد به انجام وظیفه آموزشی گوی سبقت را از اساتید دانشگاه ربودند.

معلمین با تسلط بر ظرفیت های آموزش مجازی و تبحر در ارائه دروس به شکل صوتی و تصویری و پیگیری مطالبات آموزشی از دانش آموزان واقعا” سنگ تمام گذاشتند و نمره قبولی بالایی گرفتند.

در این بین عدم توزبع مناسب ثروت در جامعه و اقتصاد نابسامان که منجر به عدم برخورداری و دسترسی تمامی دانش آموزان از امکاناتی چون تبلت و موبایل و اینترنت مناسب شده بود و البته ناگهانی بودن این رخداد و لاجرم فرصت کوتاه امکان انطباق با شرایط، منجر به بی عدالتی آموزشی گردید و در دوسال گذشته عده زیادی از دانش آموزان را به ترک تحصیل واداشت.

 

وضعیت فعلی کرونایی جهان، سوای اتفاقات اخیر در چین که منجر به قرنطینه های دوباره گشته است، نوید پایان ایام کرونایی را میدهد و طبعا” امید به برگشت به زندگی نرمال در تمام جهان رو به افزایش است و این بازگشت طبعا” دربرگیرنده فعالیت های آموزشی نیز میگردد. فعالیت هایی که با توجه به افت آموزشی ایجاد شده در دوسال اخیر، انرژی گذاری بیشتری را میطلبد.

ولی برگشت به نقطه صفر و عدم استفاده بهینه از امکانات دنیای مجازی، آن هم در شرایط امروز جهان، اشتباه بزرگی است.

بی تردید استفاده بهینه و روزافزون از امکانات فضای مجازی، در دستور کار بسیاری از سیستم های آموزشی دنیا قرار خواهد گرفت و این مسئله در کشور ما نیز باید مدنظر قرار گیرد و مهارت های بدست آمده در ایام کرونایی را نباید به یکباره کنار بگذاریم. آن هم در شرایطی که هنوز از آینده کرونایی جهان اطلاع قطعی نداریم.

 

روی آوری به قانون “همه یا هیچ” و “صفر و صد” در این موارد اشتباه محض است و ابداع راه سوم، در هر دوراهی زندگی، نشانی از تفکرخلاق در حل مسئله است که در این مورد باید مدنظر قرار گیرد.

آموزش بسیاری از دروس را همچنان میتوان بطور کامل یا به شکل نسبی به صورت مجازی ادامه داد و با توجه به این که خطر کرونا هنوز برطرف نشده ، عاقلانه ترین و منطقی ترین کار استفاده همزمان برگزاری حضوری و مجازی کلاس ها، براساس اولویت و ضرورت دروس و کاهش زمان حضور دانش آموزان در مدارس است.

بزرگترین ویژگی دستگاه عصبی، توان شرطی شدنش است و مهمترین دستاورد یک نظام آموزشی، مراقبت و بهینه سازی شرایطی در این سیستم است که شرطی سازی مطلوبی نسبت به آن ایجاد شود نه برعکس.

مدرسه باید بوی مهر بدهد و…..

“درس معلم ار بود زمزمه محبتی

جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را”

ویژگی مهم شرطی سازی های مغزی، توان ماندگاری طولانی مدت آن است و در شرایط فعلی، احتمال یک شرطی سازی معکوس و مضر وجود دارد.

باید مراقب باشیم که بخاطر درست کردن ابرو، چشم را کور نکنیم.

در شرایطی که وضعیت ترافیکی شهرها، چون معضلی بزرگ گریبانگیر ماست و بحث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز جدی است، حداقل تغییری که در بازگشایی مدارس باید لحاظ شود، تغییر ساعت شروع مدارس از ساعت هشت به نُه/۹ و ساعت پایان آن به دوازده یا حداکثر یک بعد از ظهر است.

حضور بیش از این ساعات، با توجه به ضرورت استفاده از ماسک برای دانش آموزان، آن هم در همزمانی با شروع ماه رمضان و نیز گرم تر شدن هوا، استراتژی منطقی و مناسبی نیست.

 

?رشت.دکترحمیداخوین.۱۴۰۱/۱/۱۱.ایام پساکرونایی?

 

 

#بازگشایی_مدارس

#ایام_پساکرونایی

 

Https://Telegram.me/HypnoseChannel

Insta: Instagram.com/Hamid_akhavein

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *