Press "Enter" to skip to content

💀🤢 لکه سبز شکمی

0

📜 یادداشتی پیرامون مرگ، فساد، تورم و تجزیه

🖋مَرگ یا وفات یا درگذشت در زیست‌شناسی پایان زندگی موجودات زنده و در پزشکی به معنای توقف برگشت‌ناپذیر علائم حیاتی است..
بعد از وقوع مرگ قطعی، جسد تحت تاثیر عوامل خارجی (آب و هوا)، از یک سو و عوامل داخلی (مانند آنزیم ها و باکتری های داخل خود بدن)، دچار علایمی میگردد که اصطلاحا” آنها را بنام تغییرات زودرس و دیررس درجسد میشناسیم و این علائم می توانند به پزشکی قانونی، در تشخیص علت فوت و ساعت تقریبی فوت و…کمک کنند.

    “سردی جسد”، “کبودی نعشی” و “جمودنعشی” تغییرات زودرس هستند و وجودشان نشانه ای قطعی از غیر قابل برگشت بودن حیات است و “فسادنعشی”، مهمترین  تغییر دیررس است که نشانه ای بارز بر شروع روند تجزیه جسد می باشد.

فرآیند فساد، تحت تاثیر فعالیت های میکروبی و ترکیبات شیمیایی موجود دربدن ازجمله آنزیم ها انجام می شود و روند این فساد در دستگاه گوارش و عروق خونی داخل آن موجب تولید ماده ای بنام “متهموگلوبین” میگردد که انتشار آن به سطح پوست، به شکل لکه هایی به رنگ سبز خود را نشان میدهد و اولین نقطه بطور معمول، در نزدیک ترین فاصله بین روده وجدارشکم  یعنی ناحیه راست و تحتانی شکم می باشد که در گزارشات پزشکی قانونی، تحت عنوان “لکه سبز شکمی” به آن اشاره میشود و بعد به تدریج به کلیه قسمت های شکم و قفسه سینه انتشار می یابد.
باید توجه داشت که سرعت فساد نعشی دراعضا و احشاء مختلف متفاوت است. احشاء توپر و سفت تر دیرتراز اعضاء و جوارح توخالی دچار فساد می شوند.
بتدریج، تجمع گاز های ناشی از فساد، منجر به تورم میشود و با افزایش این تورم، تاول هایی درسطح پوست ایجاد می شود و پوست بصورت ورقه ورقه ازبدن جدا می شود. پس ازآن خونابه موجود دراعضای داخلی ازسوراخ های مختلف بدن به بیرون تراوش می کند .
علاوه برمیکروب ها و آنزیم ها، گروهی از حشرات (دوبالان) نیز در فساد نعشی نقش بسزایی دارند که برای تغذیه و تخم گذاری به جسد جذب می شوند.

مجموع واکنش های شیمیایی ناشی از فعالیت میکروبی، از جمله تورم جسد، خروج خونابه از منافذ بدن و نیز بیرون افتادن زبان از دهان گرچه ممکن است این شبهه را ایجاد کند که گویا هنوز علائمی از جریان زندگی وجود دارد، ولی فی الواقع این علائم، نه تنها دلالتی بر زندگی نیستند، بلکه نشانه هایی از مرگ قطعی و شروع روند تجزیه و پاشیدگی کامل بدن میباشند.

علائم مرگ جامعه را نیز میتوان به شکل مشابه مشاهده کرد…
با توقف عملکردهای حیاتی و از دست رفتن کوتاه مدت هوشیاری، هنوز تا مدت کوتاهی، امکان انجام اقدامات احیا و اندکی امید به برگشت حیات وجود دارد.
ولی وقتی با سردی جسد و کبودی نعشی( ناشی از توقف قلب و جریان خون و اکسیژن) و جمود (رکود) مواجهیم، در واقع جامعه مرده است و وقتی با فساد و علائمی چون تورم روز افزون مواجهیم، در مراحل پاشیدگی و تجزیه جسد قرار داریم.
هرچند در فرآیند فساد، به سیاق اعضاء مختلف بدن، برخی افراد برخلاف روند جاری و روال اشخاص توخالی، هنوز در برابر فساد مقاومت می کنند، ولی این مقاومت، همچون لایه های پوست، بزودی در اثر تورم از هم میپاشند.
در چنین جامعه ای، اندک حرکات و علایم به ظاهر حیاتی که دیده میشود، به واقع همان حرکات باکتری ها و حشراتی است که برای تجزیه جسد، مشغول به کارند و تا تجزیه کامل جسد، دست از کار نمی کشند.

گر نشان زندگی جنبندگی است
خار در صحرا، سراسر زندگی است
هم جُعَل زنده است و هم پروانه لیک
فرق ها از زندگی تا زندگی است*

*پژمان بختیاری
جُعَل : نوعی سوسک است

🖋رشت.دکترحمیداخوین.۱۴۰۱/۱۱/۲۸🖤

#مرگ_شناسی
#فساد_نعشی
#پزشکی_قانونی
#دکتر_حمید_اخوین

Https://Telegram.me/HypnoseChannel
Insta: Instagram.com/Hamid_akhavein

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *