Press "Enter" to skip to content

برگزاری سومین کارگاه آموزشی زنگ هنر با عنوان “بچه‌ها این سرو است” در موزه‌ی ملی‌ ایران

0

 


گزارش از: اردشیر پژوهشی (مدرس هنر و محقق)

 

??طبق اعلام روابط عمومی موزه ی ملی ایران، سومین کارگاه آموزشی زنگ هنر در این موزه با حضور دانشجویان دوره ی جامع تربیت مربی هنر کودک مرکز آموزش های آزاد دانشگاه هنر در موزه دوران اسلامی برگزارشد.

?نینا رضایی، رئیس اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران اظهار داشت: کارگاه های آموزشی زنگ هنر در موزه ی ملی با هدف آشنایی مربیان هنر کودک با موزه ی ملی ایران و استفاده از آثار این موزه در راستای آموزش های هنری کودکان و نوجوانان در بخش تربیت مربی هنر کودک مرکز آموزش های آزاد دانشگاه هنر طراحی و با همکاری موزه ی ملی ایران برگزار می شود.

?اردشیر پژوهشی طراح و مدرس این کارگاه آموزشی نیز در این خصوص گفت: در جهان امروز موزه به عنوان یکی از شاخصه‌ های توسعه یافتگی جوامع مورد توجه است، چرا که می تواند در ارتقاء سطح سواد و آگاهی عمومی جامعه نقش ویژه ای را ایفا کند. به همین جهت توجه به موزه به عنوان شاخصه ای برای توسعه یافتگی جامعه صرفا جنبه ی کمی ندارد، بلکه جنبه ی کیفی آن به مراتب مهم تراست و جنبه ی کیفی عبارت است از رابطه ی زنده و دو سویه ی مردم و موزه. کارگاه های آموزشی زنگ هنر درموزه ی ملی تلاشی است در جهت تحکیم، تقویت و غنی تر کردن این رابطه ی دوسویه.
?وی افزود: موزه ی ملی ایران فقط یک موزهٔ باستانشناسی یا تاریخی نیست که به گروهی از متخصصین در یک رشته ی خاص تعلق داشته باشد، بلکه گنجینه ای است بی مانند که می توان از وجوه گوناگون به آن پرداخت و از آن بهره ها برد. متاسفانه به نظر می رسد ما در این زمینه دچار کم کاری هستیم. به گونه ای که می بینیم مردم از آن سوی جهان با اشتیاق به دیدن این موزه می آیند و بسیاری از ما که در همین شهر زندگی می کنیم، شاید ضرورت و یا انگیزه ای برای دیدار از این گنجینه ی بشری در خود احساس نمی کنیم. مایهٔ تاسف است که بگویم ما در حوزه ی آموزش -به طور کلی- و آموزش هنر – به طور اخص- آنچنان که شایسته است از این گنجینه ی غنی و ارزشمند بهره ی لازم را نبرده ایم. در حالی که موزهٔ ملی آنچنان غنی است که می تواند از سال های دبستان تا پایان سالهای تحصیل در مدارج عالی به عنوان منبعی برای غنی سازی محتوای آموزشی در اغلب رشته ها به ویژه در رشته های هنری مورد توجه و بهره برداری قرار گیرد.
? وی آشنا کردن مربیان هنرکودک با نقش، اهمیت و کارکرد موزه‌ی ملی در آموزش هنر را به عنوان هدف کلی، و آشنایی با وجه نمادین زبان تصویر، و توجه به نمادهای تصویری در فرهنگ وهنر ایرانی را هدف خاصِ سومین کارگاه آموزشی زنگ هنر در موزه ی ملی عنوان کرد و گفت: ” بچه ها این سرو است…” عنوان سومین کارگاه ما بود. شرکت کنندگان در کارگاه ضمن آشنایی با زبان نمادین تصویر در فرهنگ ایرانی بر روی نقش سرو متمرکز شده و به جستجو و پی گیری تحولات این نقش و نمادِ کهن سال ایرانی، در آثار موزه ی ملی پرداختند. حاصل این کندوکاو به کارگیری آگاهانه ی نقش سرو در یک کارِ تصویری است که دانشجویان در بخش کارِ عملی به آن پرداختند.
?اردشیرپژوهشی تاکید نمود: با توجه به اظهار علاقه ی بسیاری از مربیان برای شرکت درکارگاه های آموزشی زنگ هنر در موزه ی ملی مرکز آموزش های آزاد دانشگاه هنر برنامه آموزشی ویژه را برای شرکت عموم علاقمندان طراحی وتدوین کرده است که از فروردین ماه نودو شش با همکاری موزه ملی ایران در قالب جلسات ماهیانه برگزار خواهدشد.
?ایشان درپایان ضمن قدردانی ازهمکاری صمیمانه ی مدیران وکارکنان موزه ی ملی ایران به ویژه دکتر نوکنده، مدیر محترم این موزه، اظهار امیدواری کرد که حاصل و نتایج این کارگاه جمع آوری، تدوین و درقالب یک کتاب آموزشی با همکاری موزه ملی ایران منتشر شود.
?????