Press "Enter" to skip to content

5 ایده‌ی عالی برای عکاسی از فضای آشپزخانه (قسمت اول)

0

پریسا دهقانی (کارشناس عکاسی)

مقدمه

نیازی نیست همیشه به سفر بروید تا موضوعاتی برای عکاسی پیدا کنید. آشپزخانه‌ی شما خودش یک نمونه‌ی کامل است و سوژه‌های باورنکردنی زیادی میان کابینت‌ها، درون کشوها و یخچال منتظر کشف شدن هستند. میوه‌ها، سبزیجات، کارد و چنگال، نوشیدنی‌ها و هر چیزی که با آن در آشپزخانه سر وکار دارید، سوژه‌هایی عالی برای تمرین مهارت‌های عکاسی شما هستند.
آنقدرسوژه‌های بالقوه‌ی متنوع و فراوانی در آشپزخانه وجود دارد که میان آن‌ها گم می‌شوید. با ما همراه باشید تا در این زمینه، ایده‌هایی را به شما یادآوری کنیم تا انتخاب کنید و عکاسی در این زمینه را شروع کنید. کسی چه می‌داند؟ شاید شما هم چیزی را کشف کنید که هنوز به ذهن کسی نرسیده باشد.
تمرکز ما اغلب روی اشیاء است، زیرا همه‌ی آدم‌ها دوستان یا فرزندانی ندارند که مرتب در آشپزخانه حضور داشته باشند. بااین‌حال، اگر خانواده‌ی شلوغی دارید، می‌توانید پرتره‌های خیلی خوبی در این فضا درحال پخت‌وپز، ظرف شستن، نوشیدن قهوه یا تمام فعالیت‌های آشپزخانه کشف و ثبت کنید.

 

1- محصولات تازه

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، دارای رنگ‌های پرطراوت، پرانرژي و طرح‌های جالبی هستند که خودشان به‌تنهایی می‌توانند سوژه‌های عکاسی باشند. می‌توانید روی جزئیات این سوژه‌ها فوکوس کنید و یا تصویر را عریض‌تر درنظر بگیرید و سایر موضوعات آشپزخانه را هم در قاب خود ترکیب کنید و جای دهید.
می‌توانید از کنتراست رنگ‌ها نیز بهره ببرید؛ مثلاً یک پس‌زمینه‌ی خنثی به رنگ سفید، سیاه یا رنگ چوب انتخاب کنید، میوه‌ها و سبزیجات را برش بزنید و بچینید و یا از نورهای مختلف استفاده کنید. چنین فعالیت عکاسی می‌تواند آن‌قدر پیچیده شود که حتی یک بعدازظهر کامل وقت شما را بگیرد تا بتوانید یک عکس مناسب ثبت کنید.

 

 

محصولات تازه
محصولات تازه

 

2- سینک

درحالی‌که سینک آشپزخانه خودش یک سوژه‌ی جالب است،‌ اما برای عکس‌های پرتره و استیل لایف(still life) هم بسیار مناسب است. سینک،‌یکی از نقاط کانونی آشپزخانه محسوب می‌شود؛ ظرف شستن افراد، پوست‌کندن سیب‌زمینی یا حتی خیلی ساده‌تر، سیب خوردن در حین تکیه زدن به سینک، همه‌ی این‌ها ایده‌هایی برای عکاسی از این جزءآشپزخانه می‌باشند و برخلاف اجاق گاز، اگر سینک کنار پنجره باشد و از نور پنجره هم استفاده شود، بسیار عالی خواهد بود.
وقتی که خلاقیتتان کم می‌آورد، کنار سینک بایستید و به اطراف نگاه کنید. آیا می‌توانید چیزی پیدا کنید که آن‌را زیر آب ببرید و صحنه‌های جالب و بامزه برای عکستان ایجاد کنید؟ در مورد استفاده از مایع ظرف‌شویی چطور؟ به این فکر کنید که چگونه از این سوژه‌ها بهترین استفاده را برای عکستان ببرید.

سینک
سینک

 

3- مراحل آماده‌سازی غذا

لازم نیست شما حتماً شما یک آشپز خوب باشید تا بتوانید یک عکاس حرفه‌ای غذا باشید. تنها چیزهایی که نیاز دارید مقداری اجزاء خوراکی است، مانند شیر و غلات. حتی نیازی نیست که نتیجه‌ی کار را هم نشان دهید، فقط از اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی وعده‌ی غذایی قبل از درست شدن، عکس بگیرید. حتی اگر بلد نباشید آن وعده را به‌خوبی درست کنید،‌ اما قبل از درست کردن یک عکس زیبا گرفته‌اید و همین کافی‌ست.
البته اگر هم می‌خواهید نشان دهید که آشپز توانایی هستید، عکاسی بهانه‌ی خوبی برای این موضوع است.

 

مراحل آماده‌سازی غذا
مراحل آماده‌سازی غذا

 

4- کافی و قهوه

نوشیدنی‌ها هم می‌توانند سوژه‌های خوبی باشند، اما زیاد در آشپزخانه معمول نیستند. معمولاً افراد گرایش دارند نوشیدنی را در فضایی غیر از آشپزخانه، مانند اتاق نشیمن سرو کنند.اما قهوه و کافی معمولاً در آشپزخانه سرو می‌شوند.
چه دستگاه قهوه‌جوش داشته باشید و چه خودتان طی مراحلی پیچیده آن‌را درست کنید، در هرحال این تجربه‌ای‌ست که برای خیلی‌ها آشناست. یک فنجان کافی یا قهوه آدم را سرحال می‌آورد، حس خوشایندی دارد و حتی نوستالژیک است. پس چرا از این احساسات عکاسی نکنید؟‌ حتی اگر چیز دیگری موجود نیست، با یک فنجان کافی یا قهوه، شما یک نوشیدنی گرم دارید تا از آن لذت ببرید.

کافی و قهوه
کافی و قهوه

 

5- کارد و چنگال

چنگال، چاقو و قاشق‌ها اشکال منحصربه فردی دارند که برای عکاسی خوب هستند. به‌عنوان مثال، می‌توانید عکاسی ماکرو انجام دهید و روی خمیدگی یا انحنا و لبه‌های آن‌ها فوکوس کنید. یا می‌توانید با استفاده از سایر وسایل موجود در آشپزخانه، چیدمانی انجام دهید و عکس‌هایی به سبک استیل لایف(still life) ثبت کنید. این سوژه‌ها معمولاً برای شیوه هایی مانند تقارن و انعکاس هم مناسب هستند.
تاریک یا روشن، جدی یا بامزه؛ شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از احساسات و ایده‌ها را با وسایل آشپزخانه ایجاد کنید و از آن‌ها عکاسی کنید. اما این سادگی است که سوژه‌های شما را به سمت خلاقیت سوق می‌دهد.

کارد و چنگال
کارد و چنگال