Press "Enter" to skip to content

هارمنس رمبرانت ون راین (۱۶۰۶-۱۶۶۹)

0

 

هارمنس رمبرانت ون راین نقاشی هلندی است که از برجسته ترین هنرمندان اروپا به شمار می رود،شهرت رمبرانت با پرده《درس کالبد شکافی دکتر تولپ》در سال ۱۶۳۲ آغاز گردید. در این نقاشی موفق شد حالت طبیعی و شخصیت افراد را با حفظ ارتباط آنها با یکدگیر به خوبی نشان دهد.
به جرات میتوان گفت که رمبرانت از چهره های طلایی دوران باروک در اروپاس،چرا که هیچ هنرمندی به اندازه او نگاه ژرف خویش را متوجه احوال شخصی انسان نساخت.
رمبرانت نقاشی را وسیله ایی برای کنکاش در حالت روانی انسان مبدل ساخت.او كه بسياري از موضوعات خود را از كتاب عهد عتيق(كه در سراسرعمر مورد توجه او بود)گرفته ، به آثارش وجهي زميني و انساني بخشيد.
نور وسايه در آثار او با ظرافتي هرچه بيشتربه كار رفته و سايه روشن تند به مرورجاي خود را به تفاوت هاي ظريفتر سپرده است . يكي ازمعروفترين آثار رمبرانت به نام”پاس شبانه” گروهی ازنظاميان را نشان ميدهد كه هركدام براي تأمين هزينة نقاشي سهمي پرداخته بودند . ليكن رمبرانت چون مي خواست از ايجاد طرحي يكنواخت پرهيز كند با استفاده از روش نور و تاريكي به شيوه باروک، عده ای از افراد را در تاريكي قرار داد و برخي نيز پشت سر ديگران از نظر پنهان ماندند . معروف است افرادي كه درتابلو چهره شان ناپيدا بودو يا درتاريكي قرارداشتند، لب به اعتراض
گشودند. اما آنچه مسلم است اينكه نقاشي پاس شبانه حتي در آن زمان هم مورد تحسين قرارگرفت.
رمبرانت پس از مرگ همسرش ساسکیا زیر فشار مشکلات مالی،وضع او هر دم وخیم تر شد تا به ورشکستگی انجامید و برای استمرار حیات مجبور به حراج مایملک خود شد و اواخر زندگی را در فقر و تنگدستی گذراند.

“نگهبان شب” / رمبرانت / 1642/ رنگ روغن روی بوم / 363cm * 437cm / محل نگهداری فعلی: موزه آمستردام – هلند

شیوه نور پردازی رمبرانت

نورپردازی رامبرند(رامبرانت)، از سبک نورهای نقاشی‌های رامبراند (نقاش هلندی قرن ۱۷) بر گرفته شده است، و در اصل، امضای نقاشی‌های پرترهٔ وی است.این نوع نورپردازی، با جابجا کردن نور Loop Lighting به نحوی که سایهٔ بینی به سایهٔ گونه، اندکی متصل شده و منطقه‌ای مثلث مانند، زیر چشم تولید شود، بوجود میاید.
با استفاده از یک Light Modifier (که اندازهٔ منبع نوری را بزرگ و آن را نرم کند؛ مثل چتر یا سافت باکس) و نزدیک کردن آن به چهرهٔ سوژه، سایه‌ها بسیار غنی شده و نتیجه به شاهکارهای رمبرانت، نزدیک تر میشود.


The Massacre of the Innocents
?:Guido Reni
Date:from 1611 until 1612
Medium:oil on canvas
Dimensions:268 × 170 cm (105.5 × 66.9 in)
Current location:Pinacoteca Nazionale di Bologna

The Massacre of the Innocents
?:Guido Reni
Date:from 1611 until 1612
Medium:oil on canvas
Dimensions:268 × 170 cm (105.5 × 66.9 in)
Current location:Pinacoteca Nazionale di Bologna

 

خودچهره‌نگاری رمبرانت به روش قلم‌سیاه تیزابی,۱۶۳۰م

 

‍‍ پُرترهٔ هِرمِن هومر، نام اثری است از رمبرانت، نقاش مشهور هلندی که در سال ۱۶۴۰ میلادی و در اوج دوران طلایی هلند ترسیم شد.

 

نور پردازی رمبرانت یکی از انواع نورپردازیس که در عکاسی هم مورد توجه است؛این روش نور پردازی که برگرفته از آثار نقاشی این هنرمند هلندیست در قرن ۱۹ مطرح شد و هم اکنون برای عکس های هالف شولدر و عکس های مد بکار می رود.

 

 

 

رمبرانت سلف پرتره

 

رمبرانت جوان_سلف پرتره
دکتر هاوست_رمبرانت
چاپ اچینگ از رمبرانت

 

گردآوری و تنظیم:پرواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *