Press "Enter" to skip to content

پیر چنگی خراسان استاد حاج سهراب محمدی

0

 

محقق و مترجم:‌ بانو قهرمانی

حاج سهراب محمدی معروف به سهراب بخشی از طایفه کرمانج در سال 1317 در شهرستان مانه و سملقان دیده به جهان گشود. پدر و اجداد وی در زمان حیات خود به فعالیت در زمینه های هنرهای دستی، سرودن شعر کرمانجی و موسیقی می پرداختند .

حاج سهراب از 10 سالگی نواختن دو تار و خواندن شعرهای محلی را آغاز کرد و تاکنون به مدت 57 سال است که نوای خوش دو تار و صدای دلنشین و جذاب او زینت بخش محافل فرهنگی و هنری در کشور، به خصوص استان خراسان می باشد .

استاد محمدی خود را یک مانه و سملقانی عاشق و یک عشق دوتار کامل می داند و درباره هنر حماسه خوانی می گوید : منشاء اشعارحماسی، غارت در زمان احمد شاه است و افسانه های بسیاری در این زمینه، مانند جعفر قلی و شاه خطا وجود دارد که هنوز هم گاهی توسط بخشی ها خوانده می شود .

وی ادامه داد: بعد از انقلاب هم موسیقی حماسی داشته ایم؛ در این 26 سال که از انقلاب اسلامی می گذرد، درباره بسیج، خاک ایران و جبهه به زبان کردی خوانده ام که به تازگی به زبان فارسی برگردانده و درحال چاپ است .

حاج سهراب محمدی از ابتدای راه اندازی رادیو کرمانجی با صدا و سیمای مرکز خراسان همکاری داشته که تاکنون بیش از 40 سرود انقلابی و محلی زبان کرمانجی مانند “الله مزار” ،”هرایی”،”شاه فتایی”،”جعفر قلی ” و “سردار عوض خان” ساخته و در رادیو اجرا کرده است که تمامی آنها در آرشیو صدا و سیمای مرکز خراسان موجود می باشد .

این استاد فرهیخته موسیقی مقامی خراسان تاکنون در رویدادهای فرهنگی – هنری بی شماری مانند جشنواره موسیقی فجر، جشنواره موسیقی نواحی ایران ، جشنواره موسیقی سرنا نوازان کشور و جشنواره پیران چنگی حضور داشته و موفقیت های بسیاری نیز کسب کرده است .

حاج سهراب درباره حمایت مسئولان هنری کشور از موسیقی سنتی اعتقاد دارد که اگر کسی هم پیدا بشود و به حیات موسیقی حماسی فکر کند و در این زمینه تلاش کند، ماندنش در این عرصه ، خیلی مشکل است .

شغل اصلی استاد محمدی ، کشاورزی است . او دارای سه دختر و 5 پسر می باشد که فرزندان او نیز، خود ، درس آموخته مکتب پدر بوده و دستی بر هنر نوازندگی دو تار دارند .

به هر حال، دیرزمانی است که نوای دوتار استاد حاج سهراب محمدی ، پیر چنگی خراسان از مرزهای دیار خود فراتر رفته و در پهندشت افق سرزمین بزرگ ایران و فراتر از آن، طنین انداز گشته است .

سایه شان مستدام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *