Press "Enter" to skip to content

“آرامش”؛ راز خوشبختی.

0

موزیک آرام‌بخش ذن از طبیعت

دانلود Zen Soothing Sounds of Nature

 

 

 

***

مدیتیشن نام مشترک مجموعهٔ وسیعی از تمرینات است که هدف‌شان افزایش قدرتِ بخش‌های عالی‌تر مغز (پره فرونتال کورتکس) بر بخش‌های قدیمی‌تر مغز است.

با این که در آئین‌های‌شرقی بخصوص بودیسم، مدیتیشن بخشی از یک مجموعهٔ وسیع از باورها و آیین‌هاست ولی تحقیقات میدانی نشان داده‌اند که مدیتیشن به‌خودی‌ خود و بدون الزامی برای پذیرفتن آن نظام باور می‌تواند منجر به تغییراتی مثبت در فعالیت مغز گردد. افزایش قدرت مغز عالی منجر به ارتقاء توان ما برای مدیریت خشم، اضطراب و هوس‌هایمان می شود.

ما مثل مردم شرق از کودکی با مدیتیشن آشنا نیستیم و مثل مردم آمریکای شمالی و اروپا با موسیقی کلاسیک آشنایی نداریم. نه شطرنج بازی می‌کنیم و نه مدیتیشن انجام می‌دهیم و این طبیعی است که نمی‌توانیم خشم و اضطراب خود را کنترل کنیم، در نتیجه آمار بسیار بالایی از مصرف داروهای آرام‌بخش داریم که در سطح جهانی یک رکورد محسوب می‌شود. میزان مصرف دارو در کشور ما با میزان مصرف دارو در چین برابر است. ما بالاترین مصرف مواد مخدر را در جهان داریم!

ما از کودکی در مدرسه و خانواده با فرهنگی مواجه هستیم که برای برآوردن نیازهای دوران شهرنشینی ناکارآمد است؛ مثلاً فقط به موسیقی‌های احساس‌برانگیز گوش می‌دهیم، قصّه‌های معجزه‌محور و جادویی به خوردمان داده می‌شوند و حتی آنها را به جای قصّه تاریخ می‌نامند، مدیتیشن در فرهنگ ما جایی ندارد و شطرنج هم چیزی نیست که بچه‌های ما با آن اُنس بگیرند! طبعاً ما با این همه تحریک هیجان‌های بَدَوی مغز، قادر نخواهیم بود مطابق با برنامه های از پیش طرّاحی شده و قراردادهای اجتماعی زندگی‌ کنیم.

ما به آن بخش مغز که مسؤول پرخاشگری است مغز خزنده‌ها می‌گوییم، یعنی مغزی که ابتدایی‌ترین جانورها مثل مارمولک‌ها و مارها دارند. اگر قرار است ما از مغز فوقانی خود استفاده کنیم و بتوانیم حالِ خوشِ بادوام داشته باشیم، نباید از این تمریناتِ تقویت مغز عالی (پره فرونتال) غافل شویم. اگر ما به طور مستمر این تمرینات را انجام ندهیم، هرچند به ما شعار داده شود که خود را مدیریت کن، حال چه به زبان سنتی یا به زبان امروزی، به چنین مهارتی دست نخواهیم یافت.

روش مدیتیشن:

مدیتیشن کار دشوار و پیچیده ای نیست. همین‌که شما روزانه به طور منظم و مستمر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در وضعیت بدنی راحت و زمان و مکان بی‌مزاحمتی بنشینید و ذهن تان را بر یک سوژهٔ خاص «متمرکز نگه دارید» مدیتیشن انجام داده‌اید.

این سوژه می‌تواند یک جریان بدنی مثل دم و بازدم‌تان باشد، یک موسیقی آرام باشد، یا یک ذکر (مانترا) خاص.
در اوایل این تمرین در یک تایم پانزده دقیقه‌ای بارها تمرکز شما به هم می‌خورد و شما هر‌دقیقه چند‌ بار لازم است توجه‌تان را بر سوژه برگردانید ولی هرچه این تمرین را بیشتر انجام دهید زمان‌های تمرکز شما بر سوژه طولانی‌تر خواهند شد.

دکترمحمدرضاسرگلزایی _ روان‌پزشک

اشتراک عکس و موسیقی و متن: کیومرث حقیقت

 

علیرضا:
تنها زمانی که آرامشم بهم می‌خورد، تغییر محیط، روابط و افکارم را جدی پی می‌گیرم. کاش همه می‌دانستند مهمترین راز خوشبختی در “آرامش” است و آن زمانی است که هیچ موضوعی بیشتر از موضوع دیگر در ذهنم پردازش نشود. به این تعادل ایمان دارم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *