Press "Enter" to skip to content

زندگی با طعم “گس”

0

?در چند سال اخیر، چندین بار شانس این را داشته ام که از نزدیک شاهد اجراهای خیابانی گروه ” گس” باشم.
استمرار خستگی ناپذیر حضور این گروه دونفره، در بازار، پیاده روها، فروشگاه ها و کافه های رشت، در پنج سالی که از تشکیل شان میگذرد، به ویژه حضور ایشان در بسیاری از تولدهای سورپرایزی و حتی در ایام کرونایی که در کوچه ها و زیر پنجره خانه ها برای ایشان مینواختند و میخواندند، عاملی شد که تا آنها را بتوان از شناخته شده ترین هنرمندان رشتی معاصر نزد عموم مردم دانست. شهرتی که به لطف دوربین های موبایل تماشاگران و انتشار گسترده فیلمهای اجراهایشان در فضای مجازی، فراگیرتر هم شد.

در کنار این استمرار حضور، عمده ترین دلیل این شهرت و محبوبیت، در کنار ترکیب جذاب گیتار و سازدهنی و صدای دلنشین هردو نفر، اصرار ایشان به اجرای ترانه های قدیمی گیلانی و اجراهای گیلکی است که برای مردم به شدت نوستالژیک رشت که همواره در حال مرور خاطرات مبتنی بر دیده ها و شنیده های خود از زیبایی های رشت و فرهنگ و هنر رشتی های قدیم هستند، طبعا” مهمترین امتیاز برای ماندگاری ایشان در حافظه ها محسوب میشود.

پیانیست گروه پینک فلوید، ویژگی موسیقی های ماندگار را ترکیبی از گستاخی، سادگی و دراماتیک بودن تعریف کرده و “افراز فرهادي نيا” و “عرفان صديق”، نام “گس” را وام گرفته از این تعریف یعنی گستاخ و ساده انتخاب کرده اند.

تا پیش از برنامه جذاب استعدادیابی موسیقی در پلتفرم فیلم نت، این بیشتر سادگی گروه بود که به چشم می آمد ولی تصمیم این گروه به رقابت با گروه های دیگر در این برنامه که تعداد زیادی نوازنده و رنگ بندی متنوع تری از سازها را به همراه داشتند، معلوم کرد که به اندازه کافی گستاخ و جسور هم هستند. با آمدن گیتاریست دوم، یعنی “نعیم زرین قبا” و در ادامه راه، اضافه شدن مجتبی قربانی، نوازنده گیتار بیس، رنگ موسیقیایی گروه بیشتر و جذابیت اجراها دو چندان شد و حالا در ادامه راه، برای دراماتیک شدن موسیقی این گروه، شاید لازم باشد یک نوازنده درام!! نیز به گروه بپیوندد.

نقطه قوت “گس”، در رقابت گروه های موسیقی در برنامه بندبازی، وفاداری به خاستگاه اجتماعی، پشتوانه موسیقی غنی از ملودی گیلان، ارتباط ذهنی، عاطفی و رفاقتی عمیق اعضای گروه و البته قدرشناسی مردم گیلان در حمایت از کسانی است که در تمام پنج سال گذشته، به قدم زدن هایشان در پیاده روهای رشت، به خریدهایشان در بازار رشت، به قهوه خوردن هایشان در کافه های رشت و به تولدهایشان رنگ زیبایی از موسیقی های دلنشین و خاطره انگیز گیلکی را با کمترین چشمداشت هدیه کرده اند.

رای به “گس”، فقط رای به یک گروه موسیقی نیست، بلکه تقدیر از الگوی دلنشین و موثر رفاقت، سادگی، استمرار در کار و سپاس از پاسداشت زبان، گویش و ریشه های فرهنگی و اوقات خوشی است که برایمان ساخته اند.
به امید اینکه این گروه، همواره گروه مانده و از آفات شهرت ایمن بماند.

در روزگاری که حال دلها از رفتارهای ” تند” و برخوردهای “تلخ”، کمتر به “شیرینی” تمایل دارد، “شور” زندگی را به طعم “گس” بسپاریم تا زندگی کمی “ملس” شود.

?برای اطلاع بیشتر، به صفحه اینستاگرامی gass.bandd و یا bandbazi_official مراجعه نمایید و با رای دادن به گروه “گس” در مهلت زمانی مقرر، حامی و اسپانسر معنوی ایشان باشیم.

?? رشت.دکتر حمید اخوین.۱۴۰۱/۲/۹ ??

#گس_بند
#بندبازی
#موسیقی_خیابانی
#موسیقی_مردمی
#موسیقی_گیلکی
#Gass_band

Tel: @HypnoseChannel
Insta: Instagram.com/Hamid_akhavein

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *