Press "Enter" to skip to content

پزشکی کار سختی است.

1

📜 یادداشتی به مناسبت روز پزشک

🖋 آتول گاواندی* می‌گوید هیچ پزشکی بدون کنجکاوی دربارۀ آدم‌ها نمی‌تواند پزشک خوبی باشد.
و طبعا” این کنجکاوی، یعنی ورود به داستان زندگی افراد و درگیر شدن در ماجراهای احساسی، دردها و رنج های آنها..

پزشکان در مقایسه با دیگران تجربۀ عجیب تری از زندگی انسانی دارند. آن‌ها مردم را در آسیب‌پذیرترین موقعیت‌ها می‌بینند، در لحظاتی که هراسان و غم‌زده‌اند یا وقتی که آخرین دقیقه‌هایشان را می‌گذرانند و پزشکی یعنی مراقبت از مردم در این شرایط..
گاهی مردم پزشکان را متهم می‌کنند به اینکه احساساتشان از بین رفته است، یا درد و مرگ برایشان عادی شده است. غافل از اینکه همدردی با دیگران، مقداری از درد و غم را به درون فرد می کِشد و این اتفاقی است که قطعا” برای پزشک می افتد.
گوش دادن به افرادی که رنجور و دردمند هستند در جانِ پزشک، الم و اندوه ایجاد میکند و روح و روان وی را آزرده مینماید.
پزشک، مراجعین اش را به وقت سلامت و شادابی و خنده، و به هنگام آراستگی ملاقات نمی کند. او  بارها و بارها قدم های مرگ را حس میکند، به نفس نفس زدنهای آخر گوش میدهد و دیدگانش ناظرِ احشاء مملو از خون و عفونت و سلولهای کشنده سرطانی است.
او نه تنها درگیر داستان زندگی گذشته ی بیمار میشود، بلکه میداند که سرانجام هر بیماری به کجا ختم میشود و گاه، در حالی که به ظاهر سالم فرد مینگرد، در ذهن خود غوغایی بسی رنج آور، از آینده ی دردناک بیمار خود دارد و این خود عذابی است غیر قابل توصیف
هیچکس مثل پزشکان، درد را نمی شناسد، رنج را حس نمی کند و هراس از مرگ را درک نمی کند و دلیل سختی کار پزشکی همین است و بس و از این حیث، فقط پرستاری است که  تاحدی شانه به شانه ی پزشکی، گام برمی دارد.

   این لحظات انسانی همان چیزی است که صاحبان دیگر مشاغل فاقد آن اند و هیچ قدرتی، هیچ موجودیتی و هیچ نهادی نمیتواند آن را از پزشکان بگیرد.

  درست است که این سختی کار پزشکی، در این دیار و در این روزگار، نه تنها به درستی قدر دانسته نمیشود، بلکه گاه به ناجوانمردانه ترین شکل، مورد حمله قرار میگیرد، ولی ارج نهادن به این لحظات انسانی که تنها امید نجات حرفه ی پزشکی است و از پیشکسوتان این رشته به ما به ارث رسیده است، بیش از همه برعهده ی خود پزشکان است.

این رسالتی است که پزشکان، فارغ از آنچه بر ایشان میگذرد، می بایست به پاس سوگندی که خورده اند، دائما” در ذهن خود مرور کنند و به عهدی که بسته اند، استوار بمانند.

این روزها، درشرایطی که ” درمان گر” و “درمان شونده” آن رضایت قلبی و حقیقی را احساس نمی کنند، اگر گفته شود “روز پزشک” برای بسیاری از پزشکان شریف آن ” شهدی ” را که باید داشته باشد ندارد. سخنی به گزاف گفته نشده است!

با همه این احوال، روز پزشک بر همه ی اعضای شریف جامعه ی پزشکی و همکاران عزیزی که حرمت پزشکی را پاس می دارند، مبارک باد…

*آتول گاواندی (Atul Gawande) جراح و نویسندهٔ آمریکایی است که در دانشگاه هاروارد استاد مدیریت و سیاست‌گذاری سلامت است. گاواندی در سال ۲۰۱۰ به انتخاب مجلات تایم و فارین پالیسی در فهرست متفکران پرنفوذ جهان قرار گرفت.

🍀رشت.#دکترحمیداخوین.۱۴۰۲/۶/۱🍀

#پزشکی
#روز_پزشک

Https://Telegram.me/HypnoseChannel
Insta: Instagram.com/Hamid_akhavein

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *