Press "Enter" to skip to content

روز جهانی رفع خشونت علیه زنان

0

بانو قهرمانی:

‍ ✔️ خواهران میرابال مشهور به “پروانه های فراموش نشدنی” زنانی بودند که جان باختنشان پایه های دیکتاتوری در کشورشان را فرو ریخت از آن سال (۱۹۸۱) تا کنون، ۲۵ نوامبر هر سال (معادل چهارم آذر ماه) یعنی روزی که آنها در تصادفی ساختگی جانشان را از دست دادند، به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان نام گذاری شده است. شورای عمومی سازمان ملل متحددر ۱۷ اکتبر ۱۹۹۹ نامگذاری این روز را به عنوان روزی جهانی تصویب کرد.

✔️ این روز منسوب به گرامی داشت خاطرات سه دختر تبعه جمهوری دومنیکن است که زیر پاشنه های دیکتاتوری رافایل تروییلور قربانی شدند.

✔️ سه دختر خانواده میرابال؛ پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در سالهای 1924، 1927 و 1935 میلادی در ایالت سی باس جمهوری دومنیکن متولد شدند. هر سه آنها تحصیلات متوسطه را به پایان رسانده و مینروا و ماریا برای ادامه تحصیلات وارد دانشگاه شدند. هر سه خواهر و همسرانشان در گیر مبارزه با دیکتاتوری رافایل تروییلور بودند. آنها علیرغم زندانی شدن های مکرر و حتی آزار جنسی، دست از مبارزه علیه دیکتاتوری تروییلور نکشیدند. در ژانویه 1960 پاتریا رهبری جلسه ای را بر عهده داشت که به تاسیس “نهضت مقاوت سری” منجر شد.

✔️تاسیس این نهضت رافایل تروییلور را چنان عصبانی کرد که در اوایل نوامبر همان سال اعلام کرد دو مشکل اساسی او “کلیسا و خواهران میرابال” هستند.

✔️ روز 25 نوامبر، هنگامی که خواهران میرابال در مسیر رفتن به ملاقات همسران زندانیشان بودند، در یک حادثه! رانندگی کشته شدند. این حادثه خشم و اعتراض عمومی را بر انگیخت. قتل فجیع خواهران میرابال در واقع رویدادی شد که به نهضت عمومی مردم دومنیکن علیه تروییلور ختم شد، چنانکه پس از گذشت یک سال دیکتاتوری رافایل تروییلور سرنگون شد.

✔️ خواهران میرابال که که به “پروانه های فراموش نشدنی” تشبیه شده بودند، سمبل مقاومت ملی زنان دومنیکن شدند، آنچنان که کتابها، شعرها و آوازها درموردشان نوشته و سروده شد.

✔️ خانه خواهران میرابال اکنون به موزه تبدیل شده است. بر اساس زندگی آنها رمان در زمانهٔ پروانه‌ها توسط خولیا آلوارز، کتاب “مینروا میرابال” توسط ویلیام گالوان، کتاب “لاس میرابال” توسط رامون آلبرتو فرراس و شعر “آمین پروانه‌ها” توسط پدرو میر نوشته شده است[۲]. فیلم در زمانهٔ پروانه‌ها نیز بر اساس رمان هم نامش به کارگردانی ماریانو باروسو و فیلم Trópico de Sangre به کارگردانی خوآن دلانسر بر اساس زندگی خواهران میرابال ساخته شده است.