Press "Enter" to skip to content

معرفی کتاب: بخور، عبادت کن، عشق بورز.

0

Eat pray love.
نویسنده : الیزابت گیلبرت.
گردآوری و تنظیم: پریسا گندمانی.
کتاب “بخور، عبادت کن، عشق بورز.” پس از انتشارش هفته‌ها در لیست پرفروش‌ها بود و همین امر مقدمه‌ای برای ساختن فیلمش شد. الیزابت زنی نویسنده و روزنامه‌نگار است که بعد از شکست در بارداری و طلاق از همسرش به این فکر می‌کند که برای درک ارزش زندگیش به مسافرتی برود و در طی این سفر، چهار ماه در ایتالیا می‌ماند، زبان یاد می‌گیرد و غذا می‌خورد، چهار ماه در هند عبادت می‌کند و دو ارزش مهم زندگی (لذت یادگرفتن و همینطور عبادت کردن) را تجربه می کند و همچنین به تناسب این دو مهم پی می‌برد و در می‌یابد ارزش عشق چیست و به اهمیت تعادل مادیات و معنویات واقف می‌شود و سرانجام چهار ماه را در اندونزی (بالی) می‌گذراند و در این گذار ارزش عشق را به خوبی در می‌یابد.
در فرازی از این کتاب لیز اشاره می کند: “در یک مهمانی یکی از حاضرین به او می‌گوید حالا که دوست تازه‌‌ای پیدا کرده‌ای شبیه آن شده‌ای. قبلاً شبیه همسرت بودی، جمله‌ای ساده ولی همچون پتک بر سرش کوبیده می شود، این جمله باعث تغییر مسیر زندگیش می‌شود و این که تلاش می‌کند که بدون ادغام و محو شدن در فردی دیگر کشف کند که واقعاً چه شکلی است. به قول فلاسفه: فرد دانا شبیه خودش است. در واقع همانطور که آینه آدم را در موقعیتی قرار می‌دهد و تصویری از خود می‌بیند که مبهوت می‌شود! این آینه همان آینه معمول نیست، می‌تواند یک دوست باشد، یک رهگذر باشد یا حتی یک دژمن…”
این کتاب روایت صادقانه‌ای است که تاثیر عمیقی روی خواننده می‌گذارد و با جمله راست بگو، راست بگو، راست بگو آغاز می شود. در پایان می خوانیم: “درمورد زنی فکر می‌کنم که اخیراً به آن تبدیل شده‌ام. در مورد زندگی که الان می‌کنم و اینکه چقدر همیشه دوست داشتم چنین شخصیتی باشم. رها از هرگونه نمایش مضحک و متظاهرانه یک نفر دیگر بودن.
مترجم : ندا شادنظر. انتشارات: افراز.