Press "Enter" to skip to content

?‍?مادر درمانی

0

 

?در دوران انترنی در بخش اطفال بیمارستان لقمان تهران استاد بزرگ و بزرگوار و بی نظیری داشتیم به نام پروفسور مرندیان.
روزهایی که در درمانگاه اطفال بیمارستان و زیر نظر ایشان به ویزیت کودکان بیمار میپرداختیم، گاه با مادرانی مواجه می شدیم که به جهت نگرانی از اختلال احتمالی در روند رشد یا سلامت کودک خود، وی را به درمانگاه بیمارستان می آوردند.

استاد با طمانینه، دقت و آرامش به نحوه ی برخورد، معاینه و تشخیص و نهایتا” نسخه ی تجویزی ما مینگریست و تذکرات لازم در هر مورد به ما میداد.
گاه که در روند بررسی های تشخیصی ، به موردی برنمی خوردیم و مادران را خطاب قرار میدادیم که کودک مشکلی ندارد، استاد از ما میخواست که دوباره و حتی چند باره معاینه کنیم و در آخر خود نیز برمیخواست و کودک را از فرق سر تا نوک پا، به دقت تمام معاینه میکرد.
وقتی از او علت این همه دقت وسواسی را میپرسیدیم میگفت:
مادرها دوست ندارند هیچ عیبی در فرزند خود ببینند. اگر مادری متوجه ایرادی شده، حتما” موردی وجود دارد. به حساسیت مادرها احترام بگذارید.

اماحکایت این روزها..

به دفعات در مطب با بیمارانی مبتلا به یک بیماری جسمی مزمن، یا اختلالی روانی_رفتاری بجا مانده از ایام کودکی و نوجوانی مواجه میشوم که نه تنها در سابقه شان اقدام پیگیرانه جدی مادرانه وجود ندارد، بلکه وقتی ایشان را هم به اتاق درمان فرامیخوانیم، با مادرانی مواجه میشویم که عشق و عاطفه مادری شان چنان بر حساسیت و مهارتهای مراقبتی مادرانه سایه افکنده که با مقاومتی ناخودآگاه، نه تنها در مقابل نظرات و انتقادات دیگران بلکه در برابر نظرات تشخیصی درمانگر، موضع دفاعی انکار میگیرند.
این عشق و علاقه مادری در بی عیب دیدن افراطی فرزندان، که مثل هر عشق و علاقه متعصبانه ای، بزرگترین مانع در انتقاد پذیری و اصلاح است، نه تنها مخل و مضر به زندگی فرزند است، بلکه درمان مشکلات برآمده از این رابطه ی بیمار و ناکارآمد در فرد مذکور، بدون درمان مادر به کمک مواجه سازی او با عقده(کمپلکس) های ناخودآگاه شخصی خود، و آگاه سازی اش نسبت به دفاع های روانی ناکارآمدش از جمله انکار، امکان پذیر نخواهد بود.
درمان، بدون مداخله ی درمانی جدی در رابطه ی بیمارسازِ مادر و فرزند، و اثر گذاری موثر بر محور تعامل مادر_فرزند دست نیافتنی است و زندگی فرد، درگیرِ تلخی بی پایانی خواهد ماند که پایانی تلخ تر در انتظارش خواهد بود.

 

?رشت.دکترحمیداخوین.۱۴۰۰/۲/۲۳.ایام‌کرونایی?

#رواندرمانی
#عقده_مادر
#رابطهمادرفرزند
#آرکیتایپمادر
#زوج_درمانی

Tel: @HypnoseChannel
Insta: Instagram.com/Hamid_akhavein

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *