Press "Enter" to skip to content

سفر به سرزمین عجایب! مگر کسی فراموش می‎کند؟

0

 

آزاده شمس: فکر نمی‏‌کنم کسی باشد که کمی در کودکی و نوجوانی‌‏اش کارتون دیده باشد و شخصیت‎های ساخت کمپانی والت دیزنی در ذهنش نمانده باشد، اصلا برای بعضی از ما رویابافی و تخیل با همین شخصیت‏های رنگارنگ و عجیب و غریب شکل گرفته‎است. مثلا مگر می‌‏شود صحنه‌‏ای که پرنده‌‏ها برای «سیندرلا» لباس می‌‏دوزند را در یاد نداشت، یا لحظه‎ای که شاهزاده سوار بر اسب از راه می‏رسد و با بوسه‏‌ای «زیبای خفته» را بیدار می‌کند غرق رویا و خیال نشد. جادوی «سفید برفی و هفت کوتوله‏» رنگارنگ در در جنگل و صحنه رقص دیو و دلبر مگر از یاد بردنی هستند؟ بازی‌‏های «تام و جری» را مگر کسی فراموش می‎کند؛ اصلا اگر تام و جری نبود چطور نصف برنامه‎های کودک تلویزیون در دهه هفتاد پر می‏شد؟ میکی موس با آن گوش‎های بزرگ، باگزبانی، دانلد داک، گوفی، مری پاپینز و هزاران کارتون دیگر مثل «گوژپشت نتردام»، «رابین هود»، «پینوکیو»، «شیرشاه»، «در جستجوی نمو» و «کارخانه اسباب‎بازی» همه و همه بخشی از تجربه مشترکی بین آدمها در سراسر جهان هستند که برخی آن را بخشی از پروژه آمریکایی‎کردن جهان می‎دانند. اما راستش را بخواهید این آدم‌‏های دوست داشتنی و رنگارنگ و دلربا بیشتر از هرچیزی به ما شادی و رنگ و خیال بخشیده‌‏اند.
از چند نویسنده و اهل تئاتر و داستان پرسیده‎ایم که اگر می‎توانستند جای یکی از شخصیت‎های والت دیزنی باشند، کدام را انتخاب می‎کردند و چرا؟ بخشی از این گفت‏وگوها را در ادامه بخوانید:

 

?علی خدایی، داستان‌نویس

آن «باگزبانی» دوست‌داشتنی

من از بین شخصیت‎هایی که از کارتون‌های والت دیزنی دیده‎ام، دوست دارم جای باگز بانی باشم، باگز بانی را خیلی دوست داشتم. هویج خوردنش، گوش‌های بلندش و دندان‎های بزرگش را. یادتان باشد که همیشه باگز بانی یک هویچ داشت و مشغول خوردنش بود. او خیلی شیطان و بازیگوش بود و این برای من خیلی جذاب بود. باگز بانی یک جسارت خاصی داشت، موجودات را نجات می‎داد و یاری می‏کرد. توی این شخصیت بدجنسی نبود، زیرکی بود و من را مجذوب خودش می‏کرد. کلا همه شخصیت‎های کارتون‎های والت دیزنی دوست داشتنی بودند، وقتی تور می‏انداختند و پراونه می‏گرفتند یا تور می‏گرفتند و ماهی می‎گرفتند و یا با تفنگ شلیک می‌کردند هیچ کس نمی‏مرد و همه از هم در می‎رفتند و تنها زیرکی و هوش بود که موفق می‎شد و ما همیشه دوست داریم موفق باشیم.

 

?کاوه میرعباسی، مترجم

دوست داشتم میکی‎موس باشم

من فکر می‎کنم اگر با معیارهای زمان بچگی خودم بخواهم از بین این شخصیت‌ها انتخاب کنم، محبوبترین شخصیت آن زمان برایم میکی‌موس بود، حالا آنقدر شخصیت‎های کمپانی والت‌دیزی زیاد شده که دیگر نمی‎شود همه را به یاد آورد. اما بین شخصیت‌هایی که ساخته خود والت دیزنی بود جز میکی‎موس، دانالد (donald duck) هم برای من خیلی جذاب بود.وقتی من 6، 7 سال بودم، بیش از 50 سال پیش، مجله‎ مصور میکی موس را که به فرانسه بود می‎گرفتم که پرسوناژ اصلی آن میکی موس بود که با ماشین زمان به دوره‏های مختلف تاریخی می‎رفت و این براین من خیلی جذاب بود یعنی حتی بیشتر از خود کارتون، این مجله شخصیت میکی موس را برای من جذاب کرد. دانالد و عمویش هم جزو شخصیت‌های مطرح آن دوران بودند. دانالد شخصیت خاصی داشت، کمی کلک‎باز و زیرک بود که هم آدم خوشش می‏آمد و هم گاهی آدم از نامردی‏هایش حرصش می‏گرفت. اما بعد بین شخصیت‎های دیگری که در والت دیزنی خلق شدند، شخصیت جذابی که مذکر باشد وجود نداشت، زیبای خفته، سیندرلا و سفیدبرفی همه مونث بوند. اما اگر بین فیلم‎ها بخواهم انتخاب کنم، پینیکیو را انتخاب می‎کنم.

 

?مهدی غبرایی، مترجم

فانتازیا، فانتازیا و فقط فانتازیا

من ممکن است همه کارتون‎های والت دیزنی را ندیده باشم و نتوانم بگویم دوست دارم جای کدامیک باشم، اما بین همه آن کارتون‎هایی که از این کمپانی دیده‎ام، اما کارتون «فانتازیا» را هرگز فراموش نمی‎کنم، چون برمبنای موسیقی کلاسیک ساخته شده است و سالها با آن اخت بوده‎ام و زمانی که نوار ویدئو بود بارها و بارها آن را دیده‏ام. من معتقدم همه آثار کارتونی والت دیزنی یک طرف است و فانتازیا یک طرف دیگر، چون بر اساس موسیقی کلاسیک ساخته شده و یک خلاقیت عجیبی در آن به کار رفته است. کلا کارتون‏های والت دیزنی مثل چارلی چاپین است و انگشت بر مسائل عام بشری گذاشته است و گاهی مثل تام و جری از جنبه مضحک نگاه کرده و گاهی در میکی موس از جنبه‎های جدی‎تر و با تکنیک‏های بسیار جذاب این کار را انجام داده است. فکر می‏کنم همین انگشت گذاشتن روی موضوعات عام مثل شیطنت، بازی و دوست داشتن و تاکید بر جنبه‏های مثبت انسانی راز موفقیت این کارتون‎هاست. خیلی‎ها می‏گویند این شخصیت‏ها جنبه منفی هم دارند، اما هیچ چیز بدی در یاد من نمانده و آنچه در ذهنم هست جنبه مثبت این شخصیت‏ها و جنبه سرگرم‏کنندگی آنهاست.

 

ارسال: ناهید شمس