Press "Enter" to skip to content

چرا موسیقی بیاموزیم؟

0

 

موسیقی می­‌تواند میزان ضریب هوشی را در میان کودکان و بزرگسالان تا ۷ درجه افزایش دهد.
دانشمندان با انجام تحقیقاتی ادعا کردند افرادی که می­‌توانند یک ساز موسیقی را بنوازند باهوش ترند، زندگی اجتماعی بهتری دارند و در تحصیلات خود موفق­ ترند.

تحقیقات جدید نشان می­دهد، افرادی که بطور منظم یک ابزار موسیقی را می­نوازند، بعد از مدتی شکل و قدرت مغز خود را تغییر می‌­دهند که این عامل در نهایت می‌­تواند به بهبود مهارت­‌ها و توانایی‌­های ادراکی آنها منجر شود.

محققان اعلام کردند: شواهد نشان می‌­دهد مغز موسیقی­دانان از لحاظ ساختار و عملکرد با افرادی که با موسیقی آشنایی ندارند تفاوت زیادی دارد. نواختن موسیقی سبب می­‌شود قسمت‌­های خاصی از مغز که وظیفه پردازش و نواختن یک آهنگ خاص را دارند تقویت شوند. این قسمت‌­ها همچنین وظایف دیگری مانند توانایی‌­های حرکتی، مهارت­های شنیداری و ذخیره سازی اطلاعات را دارند و زمانی که فردی شروع به آموختن و نواختن یک ساز می‌­کند، این قسمت­‌ها بطور قابل توجهی رشد کرده و عملکرد آنها طی دوران آموزش روز به روز بهتر می­‌شود.

لوتز جانک، روانشناس دانشگاه زوریخ در این باره گفت:
آموختن موسیقی بدون شک فواید زیادی برای مغز انسان دارد تا جایی که می­‌تواند ضریب هوشی فرد را تا ۷ امتیاز افزایش دهد. ما در بررسی‌­های خود متوجه شدیم که حتی افراد بالای ۶۵ سال هم، ۴ یا ۵ ماه بعد از شروع به آموختن و نواختن یک ساز تغییرات زیادی در مغزشان به وجود می­‌آید. حتی چند هفته بعد از شروع آموزش موسیقی نشانه­‌های مثبتی در مغز سالمندان دیده می­‌شود که این تغییرات در نهایت سبب می‌­شود ابتلا به بیماری­‌های مغزی مانند آلزایمر را به تأخیر بیندازد و حتی از بروز بعضی از فلجی­‌ها که به خاطر کاهش عملکرد مغز بوجود می‌­آید، پیشگیری می­‌شود.

موسیقی ما را به شرافت، مهربانی و پایداری تشویق می­کند. در واقع اخلاقی را بیدار می‌­کند که پیش از این در ما وجود داشته­ است. موسیقی نمی‌­تواند وادار کند، بلکه مشهود می­کند. هدایت نمی­کند، بلکه خود تمثیلی از دید خاصی نسبت به زندگی است…

روی زمین هیچ چیز این ویژگی را ندارد که مانند موسیقی غمگین را شاد، مأیوس را شجاع، مغرور را فروتن و نفرت را خاموش كند.

ارسال از: اردشیر پژوهشی (محقق و مدرس هنر)