Press "Enter" to skip to content

در باب نقد

0

 

از نقدهای منتقدان هنری برای رشد هنر خود بهره ببریم.
زمانی که دوست شما عبارت “من خیلی کارت را دوست دارم و تحسین می‌کنم” را ناتمام رها می‌کند شما منتظر آن کلمۀ وحشتناک سه حرفی هستید و می‌دانید که آن کلمه در راه است. همان کلمه­ای که هر تحسین و نقد مثبتی که دریافت کرده­اید را کمرنگ می­کند.
“اما…”
همۀ ما این احساس را تجربه کرده­ایم. یک هنرمند در لحظه‌­ای که چیزی را خلق می­کند، خود را در معرض نقد شدن قرار می­‌دهد و برای هنرمندان نقد هنری مساله‌ای دردناک است. آموزش و یادگیری پذیرش انتقاد و درس‌گرفتن از انتقادات سخت، یکی از دشوارترین و در عین حال قابل پاداش­ترین مهارت‌هایی است که به عنوان یک هنرمند باید در خود پرورش دهید یا یاد بگیرید چگونه در مقابل نقدهای منفی واکنش نشان دهید و چگونه از انتقادات برای بهبود آفرینش هنری خود استفاده کنید. اما پیش از بازگویی این موضوعات، به انواع نقدی که ممکن است دریافت کنیم نگاهی می‌اندازیم:

نقدی که از طرف خانواده یا دوستان و نزدیکانتان به شما می‌شود، این افراد کسانی هستند که نسبت به شما شناخت بیشتری دارند تا به هنر شما… نظر آن­ها در نوع خودش ارزشمند است، چرا که آنها در مورد سابقۀ شخصی شما که کار هنریتان را تحت تاثیر قرار داده است، مطلع هستند و همچنین با سابقۀ هنری قبلی شما بیشتر آشنا هستند و همچنین در مورد گرایشات کلی شما می‌توانند نظرات راهگشایی دهند و یا پیشرفت روز‌به روز شما را قضاوت کنند.

دستۀ دوم از مخاطبان شما، مخاطبان کلی‌ای هستند که ممکن است بازدیدکنندگان آتلیه شما، کامنت­ گذاران شبکه­ های اجتماعی و حتی رهگذرانی هستند که می­توانند بینش منحصر به فردی برای آثار شما فراهم کنند. این افراد دوست­داران حرفه­ ای هنر نیستند اما ممکن است مجموعه­ دارانی بالقوه باشند. در اکثر مواقع، آن­ها افراد غیرخبره­ هستند و دیدگاه­‌هایشان ممکن است بیشتر منعکس­‌کنندۀ گرایشات فرهنگ عمومی و مردم­ پسند باشد. بازخورد آن­ها نباید در نظرتان وزن زیادی داشته باشد، اما می­تواند کمک­تان کند متوجه شوید کارتان از نظر عامه مردم چگونه تفسیر می‌­شود.
دستۀ سوم منتقدان حرفه‌ای هستند که شنیدن نقد و یادگیری از آنان ارزش بالایی در پیشرفت کاری شما خواهند داشت. این افراد ممکن است هنرمند، گالری­ دار، متصدی، منتقد، استاد دانشگاه یا اشخاصی باشند که نمایندۀ رشتۀ­ خاصی از دانش هستند و می‌­توانند بر اثر شما در زمینۀ تاریخی یا هنر معاصر، روشن­گر باشند. دیدگاه‌های این اشخاص دشوارتر از سایرین به دست می­آیند و به‌همین دلیل، ارزشمندتر هستند. یک منتقد حرفه­ای می­تواند تکنیک و یا هنرمندان قوی دیگری را که می­توانند منبع الهامی برای آیندۀ شما باشند معرفی کند. آن­ها هم­چنین ممکن است با دید خود مخاطبان شمارا شناسایی و راه و مسیر هنری شمار را برای شما راحت‌تر کنند.
اما برای استفاده از نقدهای منفی و مثبت و استفادۀ بهینه از آنها باید دانست چگونه رفتار کرد؟ مناسب‌ترین رفتار را در برخورد با نقدهای منفی را گزید و در نهایت از آن به عنوان پله‌ای برای موفقیت بعدی استفاده کرد.

اشتراک از: نازي تارقلي زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *